Ny udbudsstrategi i København: “Vi bliver nødt til at ændre måden, vi samarbejder på”

Byggechef Mette Kilde Cortfitzen har i denne uge lanceret Byggeri Københavns nye udbudsstrategi, der skal skabe bedre rammer for samarbejde og fremme prioriteringen af bæredygtige løsninger.
Fra en paneldebat ifm. lanceringen af Samarbejdsløftet. Foto: Jonathan Grevsen, cinematography.
Fra en paneldebat ifm. lanceringen af Samarbejdsløftet. Foto: Jonathan Grevsen, cinematography.

I dette forår offentliggjorde Byggeri København en ny udbudsstrategi, der skal sætte rammerne for, hvordan de som bygherre planlægger, udfører og overdrager deres byggerier.

Strategien indebærer, at hvert projekt har sin egen individuelle udbudsstrategi, hvortil der er knyttet styringsparadigmer, herunder for dagsordener, risikostyring og udbudsbetingelser. I hvert projekt er der mulighed for aktivt at tage stilling til f.eks. tidlig inddragelse, enterpriseform, de kriterier, man konkurrerer på samt hvilken samarbejdsform og styring, der er gavnligt for projektet.

Læs også: Byggeriet har stået stille siden maj 2022 – nu er ny hovedentreprenør på plads

Tankerne bag strategien er et ønske om at ændre på samarbejdskulturen, fortæller byggechef Mette Kilde Cortfitzen:

– Der er bred enighed om, at byggeriets parter bliver nødt til at ændre måden, vi samarbejder på. Det kan bl.a. være ved tidlig inddragelse, en anderledes fordeling af risiko end den regelbaserede måde at bygge på, og det kan vores nye udbudsstrategi være med til at rykke på.

– Markedet og de risici, der er forbundet med et projekt, kan variere ganske betydeligt. Derudover er partnerskaber, som en aktiv del af udbudsstrategien, en måde, hvorpå vi kan mitigere mange af de risici, som markedet oplever, men også en måde, hvorpå vi i langt højere grad kan arbejde med nye bæredygtige og grønne løsninger, fordi de kan indtænkes tidligt på projektniveau, siger hun.

Anden måde at arbejde på

Mette Kilde Cortfitzen har i denne uge præsenteret den nye udbudsstrategi til lanceringen af Samarbejdsløftet, hvor topledere fra 40 virksomheder og organisationer var samlet for at skyde projektet i gang. Samarbejdsløftet samler på tværs af bygge- og anlægsbranchen virksomheder og organisationer, som aktivt arbejder med at fremme en bedre samarbejdskultur:

– Vi har tilsluttet os Samarbejdsløftet, fordi vi som bygherre ønsker at sætte fokus på samarbejdet og have en åben dialog om byggeriets udfordringer. Vi ønsker at være med til at skubbe på en kulturforandring, hvor vi arbejder på en anden måde, end vi plejer. Vi skal tale åbent om udfordringer tidligere i byggeprojekter, og vi skal blive bedre til at forstå hinandens perspektiv, siger hun.

Forpligtelse og kulturforandring

Byggeriets Samfundsansvar, Bygherreforeningen og CPH Mediation & Negotiation står bag Samarbejdsløftet.

Virksomheder og organisationer, der tilslutter sig, forpligtiger sig til at arbejde med konkrete indsatser for at styrke samarbejdet samt at formidle effekterne af det til en afslutningskonference i sommeren 2024.

Derudover opfordres ambassadørerne fra de tilsluttede virksomheder og organisationer til at deltage i workshops, hvor branchens aktører kan dele viden og erfaringer, og hvor kulturforandring vil være den overordnede ramme.

Relateret indhold