NCC har sat fuld fart på skolebyggerierne

Skoler har været et centralt område for NCC i en årrække. I Norden har NCC gang i 26 skoler mellem årene 2020 og 2022, og i Danmark har man en pipeline på op mod 20 skoler.
Der er godt gang i vestdanske skolebyggerier. Her er det Brande Skole-Artium. Foto: NCC.
Der er godt gang i vestdanske skolebyggerier. Her er det Brande Skole-Artium. Foto: NCC.

NCC har igennem en årrække sat sit præg på skolebyggerier i Danmark og satser på at komme til at gøre det i årene fremover også. Faktisk er der lige nu gang i fire skoler, ligesom der er lagt bud på i hvert en mere, nemlig Stigsborg Brygge i Nørre Sundby.

Arbejdet med skoler er ikke kun noget NCC arbejder med i Danmark. På nordisk plan har NCC gang i 26 skoler mellem årene 2020 og 2022.

Børnene bestemmer

– Vi har gennem årene oparbejdet kompetencer på skoleområdet. Vi arbejder med tidlig involvering med bygherre, tilpasser projekterne, så de passer til børnenes forandrede hverdag i skolerne de seneste år, og sørger for, at byggerierne bliver bæredygtige efter de nyeste krav, siger direktør for NCC i Vestdanmark, Mogens Nielsen.

Lige for tiden er NCC i Danmark i gang med Brande Skole, der hedder Artium, Vrå Skole, Skolecenter Jetsmark og Nordøstamager Skole.

Sidste år afleverede NCC blandt andet Bellahøj Skole i København, Dalby Skole uden for Kolding, Rosenvængets Skole i Viborg og Trekløverskolen i Silkeborg-området.

Mange renoveringer i vente

– Mange kommuner kan se, at det tiltrækker børnefamilier, når der er gode skoler, og vi ser også, at de nogle gange vælger at bygge helt nye skoler i stedet for at renovere de gamle. Når de bygger nye kan de også gå mere målrettet efter nye krav om bæredygtighed, ligesom vi ser det i kontorbyggerier, siger Mogens Nielsen.

At der mange steder vælges at bygge helt nyt, betyder dog ikke, at NCC mangler arbejde inden for renovering af gamle skoler. Det ses også ofte, og nogle gange bygges der nye tilbygninger i forbindelse med en renovering.

– Vores viden inden for renovering kan selvfølgelig også bruges, når det kommer til skoler. Og på skoleområdet ser vi af og til kombinationen af renovering og nybygning, fortæller Mogens Nielsen.

Han vurderer, at der vil være en pænt stor efterspørgsel på skolebyggerier nogle år endnu. Desuden er der en del skoler fra 1940’erne og 1950’erne, der er så utidssvarende, at de ikke kan betale sig at renovere, og dermed skaber behov for nybygninger.

Relateret indhold