MTH afslutter havnerenovering – og igangsætter ny etape

Det seneste år har MT Højgaard renoveret Nyhavns vestkaj i Aabenraa Havn, hvor 500 meter ny og moderne kaj nu står klar til at blive taget i brug. Entreprenøren fortsætter nu arbejdet i Sydhavn, der skal renoveres for 20 millioner kroner.
I alt 500 meter ny kaj står nu færdig i Aabenraa. Pressefoto.
I alt 500 meter ny kaj står nu færdig i Aabenraa. Pressefoto.

I foråret sidste år gik MT Højgaard i gang med at renovere Nyhavn i Aabenraa Havn. Kajen er oprindeligt fra 1922, og levetiden var derfor opbrugt på en del konstruktioner. En større renovering, der blandt andet indebar etablering af 500 meter spunsvæg, var derfor nødvendig, for at kajen kunne fortsætte sin daglige drift med ind- og udskibning af bulkvarer som sten, grus og cement.

– Nyhavns vestkaj står færdig og er nu igen i fuld drift. Processen har været særdeles god, blandt andet takket være en positiv dialog med bygherre og bygherres rådgivere, inden arbejdet gik i gang, siger projektchef Michael Dalsgaard Sørensen fra MT Højgaard og fortsætter:

I arbejdet med at forstærke kajen ville spunsen flere gange skride ud fra kajen. For at holde kajvæggen på plads, valgte vi derfor sammen med bygherren at købe ekstra ankre, som kunne hjælpe med at gøre væggen stabil.

Projektchef Michael Dalsgaard Sørensen MT Højgaard

– Der har dog også været udfordringer undervejs. I arbejdet med at forstærke kajen ville spunsen flere gange skride ud fra kajen. For at holde kajvæggen på plads, valgte vi derfor sammen med bygherren at købe ekstra ankre, som kunne hjælpe med at gøre væggen stabil. Sammenlagt tog det derfor tre måneder længere end planlagt, men den ekstra tid er godt givet ud, da vi herved sikrede, at vi kunne nå i mål med opgaven på tilfredsstillende vis.

Var i drift

Arbejdet med spunsvæggen blev udført i tæt samarbejde med Aabenraa Havn, da kajen delvist var i drift under renoveringen.

– Vi har haft et virkelig godt samarbejde med Aabenraa Havn. Det var særligt vigtigt, fordi vores opgaver skulle planlægges efter, om skibe skulle til og fra havnen, hvor vi arbejdede. Her holdt Aabenraa Havn os konstant orienteret om skibstrafikken, sådan at vi kunne forsætte et stabilt arbejdsflow, siger Michael Dalsgaard Sørensen.

Selv om Nyhavn-projektet endte med at blive tre måneder forsinket, er Aabenraa Havn godt tilfreds med det endelige resultat.

– Til trods for at vi stødte på en del uforudsete opgaver undervejs, havde MT Højgaard en konstruktiv tilgang til arbejdet og bød ind med mange nye løsningsforslag – både inden og under projektets udførelse. Det betyder meget for os, at vores entreprenør har den rette forståelse for det færdige produkt. Vi er derfor tilfredse med det endelige resultat, og at det samtidig har været muligt at opretholde en del af driften på havnen, mens renoveringen har stået på, siger havnedirektør i Aabenraa Havn, Henrik Thykjær.

Nu kommer Sydhavn

Renoveringen af Nyhavn har et samlet budget på 40 millioner kroner, og nu kommer turen så til Sydhavn, der skal istandsættes for godt halvdelen. Den opgave har MT Højgaard også vundet.

– Det er altafgørende, at vores arbejde lever op til bygherres forventninger – i dette tilfælde Aabenraa Havn. Var det ikke tilfældet, var vi naturligvis heller ikke kommet i betragtning til det nye projekt i Sydhavn. Her skal vi nu i gang med at sikre de fremtidige bundforhold, den nordlige kaj samt etablere et nyt areal på sydsiden af bassinet. Hele området får en ansigtsløftning ved blandt andet at nedrive den gamle bygning og træbroerne, så området bliver et større aktiv for byen, siger Michael Dalsgaard Sørensen.

MT Højgaard oplevede udfordringer under ramningen af spunsvæggen til den nye kaj, men løste dem ved at bruge ekstra ankre. Pressefoto.
MT Højgaard oplevede udfordringer under ramningen af spunsvæggen til den nye kaj, men løste dem ved at bruge ekstra ankre. Pressefoto.

Relateret indhold