Vejdirektoratet inviterer nu interesserede virksomheder og konsortier til at søge om at blive kvalificeret til at byde på opførelsen af Storstrømsbroen.
– Det bliver Danmarks tredjetørste bro og et projekt til flere milliarder, så det er helt naturligt, at man stiller sig selv spørgsmålet om, hvem der skal bygge Storstrømsbroen. Vi har helt klart også oplevet en stor interesse for opgaven fra både danske selskaber og de store multinationale entreprenørgiganter, siger anlægschef i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen, og fortsætter:
– Vi tager nu hul på prækvalifikationen til at bygge selve Storstrømsbroen. Ud fra en række kriterier vil vi vælge fem konsortier ud, som dermed går videre og kan byde på opgaven. Prækvalifikationen skal sikre, at de bydende har det, der skal til for at kunne binde an med en så stor og omfattende opgave, siger Erik Stoklund Larsen.
Krav til entreprenøren
For at komme i betragtning til at være blandt de fem, der til slut kan byde på byggeriet af broen, skal entreprenøren leve op til en række krav. Blandt andet skal man have en årlig omsætning af en vis størrelse, man skal have erfaring med lignende byggerier, og endelig er der de vilkår, der følger med den danske lovgivning omkring mindsteløn og sociale klausuler.
Vejdirektoratet har opdelt byggeriet af Storstrømsbroen og nedrivningen af den gamle Storstrømsbro i tre kontrakter. Den største kontrakt er selve byggeriet af den fire km lange Storstrømsbro til cirka to milliarder kroner, som den første prækvalifikation dækker. De øvrige kontrakter, som vil blive udbudt på et senere tidspunkt, dækker nedrivningen af den gamle Storstrømsbro samt byggeri af nye lokalveje på Masnedø.
Ønsker stort ansøgerfelt
Vejdirektoratet vil afholde en række informationsmøder om vilkårene for prækvalifikationen, hvoraf det første vil handler om prækvalifikationen til den største kontrakt, der vedrører byggeriet af selve Storstrømsbroen.
– Vi vil gerne fortælle mere om projektet og give deltagerne mulighed for at stille spørgsmål til os. Målet er naturligvis, at så mange som muligt melder sig på banen til prækvalifikationen, så vi får et så stort og kvalificeret felt som muligt, siger Erik Stoklund Larsen.
Vejdirektoratet forventer at udpege de fem prækvalificerede konsortier i maj 2015, og udbudsmaterialet udsendes måneden efter. I april 2016 skal tilbuddene indgå, og kontrakterne vil så blive underskrevet i sommeren 2016.
Vejdirektoratet er bygherre på projektet, der skal stå færdigt i 2021 og har et samlet budget på fire milliarder kroner.