Om TBT-projektet
- Odense Kommune og Realdania gennemfører sammen byomdannelsesprojektet “Fra Gade Til By” og kredser om den firesporede Thomas B. Thriges Gade.
- Omdannelsen omfatter et areal på 51.000 kvadratmeter, der strækker sig 700 meter gennem et byområde, som kan dateres tilbage til 1000-tallet.
- Den nye bydel skal primært bestå af boliger, men også kontorer, butikker, kulturinstitutioner, restauranter og caféer får plads. Under jorden bliver der bygget et parkeringsanlæg med cirka 1000 pladser, mens der over jorden kommer grønne torve og byrum, og der skal gøres plads til Odense Letbane.
- Omdannelsen af TBT sker i et partnerskab mellem Odense Kommune og Realdania, som hver skyder 255 millioner kroner i projektet. Derudover tjener projektet selv omkring 462 millioner kroner ind ved salg af byggeretter og p-pladser. Det disponible beløb til opførelse af p-anlæg, byrum, infrastruktur, arkæologi, projektledelse m.m. er således på 972 millioner kroner.
- Der budgetteres med, at eksterne investorer opfører cirke 53.000 kvadratmeter bygninger til en estimeret værdi af 1042 millioner kroner.
- Planlægningen af projektet startede i 2008. Selve byggeriet startede i 2014. Hele byomdannelsen står færdig i 2021.
Med et budget på 972 millioner kroner til en byfornyelsesprojekt skulle det være muligt at bruge en enkelt af dem på at renovere en tilstødende gade. Ikke desto mindre har “Fra Gade Til By”, som er i færd med at omdanne Odense midtby, haft brug for en kommunal håndsrækning.
Sagen drejer sig om en enkelt million kroner, der skal være med til at finasiere renoveringen af Adelgade, der også indgår i det store projektet.
Udvalget stiller med dækning
Grundet en presset økonomisk ramme i fornyelsesprojektet valgte Odense Kommunes By- og Kulturudvalg på et møde tirsdag aften at træde til. De erklærede sig rede til at frigive en million kroner til renoveringen.
– Det gjorde vi for at sikre, at der er penge til den bedst mulige renovering af gaden, sådan som kommunens administration havde anbefalet os. Administrationen har vurderet, at det både vil være uhensigtsmæssigt og blive dyrere, hvis vi efter projektets afslutning skal til at opstarte arbejdet igen, siger formand i By- og Kulturudvalget Jane Jegind (V), der personligt undrede sig over, at TBT ikke selv kunne finde en million kroner til renoveringen.
I sine seks år som udvalgsformand erindrer hun dog ikke, at det hidtil har været nødvendigt for udvalget at frigive ekstra midler til det stort anlagte projekt i og omkring Thomas B. Thriges Gade.
By- og Kulturudvalget bemærker til sin beslutning, at hvis TBT-projektets økonomiske råderum tillader det, skal TBT-budgettet selv stå for de fornødne midler til renovering af Adelgade. Imodsat fald har udvalget TBT’s ryg.
Skrøbeligt budget og skalerbart projekt
TBT-projektet har et budget bestående af tre finansieringskilder. To af dem ligger fast: Både Odense Kommune og Realdania spytter 255 millioner i kassen. Den tredje kilde er derimod svær at sætte et præcist beløb på.
Et estimat fra 2015 sætter indtægterne fra salg af byggeretter og p-pladser til 462 millioner kroner. Det bringer budgettet op på samlet 972, men er indtægten fra byggeretter og p-pladser mindre end forventet, mangler der penge i budgettet.
– Budgettet i projektet står og falder med, hvad vi får for p-kælderen. Det er den afgørende finansieringskilde, siger Jane Jegind og fortsætter:
– Forløbet har projektet ikke budt på budgetoverskridelser, fordi det kan tilpasses. Vi har en trafiklysordning, og foreløbigt er økonomien “grøn”, så vidt vores udvalg er informeret, siger hun.
Adelgade blev i september taget ud af det samlede projekt, men er nu kommet med igen, fordi udvalget stiller med en garanti for den ekstra million.
Omdannelsen den firesporede Thomas B. Thriges Gade, der siden 1960’erne har skåret Odenses bymidte over i to dele, tager udgangspunkt i Odense Kommunes enstemmige byrådsbeslutning 13. februar 2008. Her besluttede man, at området skulle forvandles til et nyt byrum med letbane. Trafikken blev lukket ned i sommeren 2014, og byggeriet kunne gå i gang.