Metro-udbud til 2,4 milliarder: ”Gode dialoger med markedet”

Fremtidig drift og vedligehold af Københavns Metro er sendt i udbud, og måneden ud kan interesserede virksomheder søge om prækvalifikation.
To mennesker i orange arbejdstøj går gennem en metrotunnel.
Metroen har ca. 400.000 rejsende i gennemsnit pr. hverdag og satte passagerekord i 2024 med 126 mio. passagerer på de fire linjer. Derudover gik 99 % af alle afgange som planlagt. Arkivfoto: Bax Lindhardt / Metroselskabet.

Den 28. september 2027 udløber Metroselskabets nuværende aftale med driftsoperatøren om drift og vedligeholdelse af de fire metrolinjer M1-M4 i København, der samlet består af 44 stationer og 43 km. spor.

Opgaven er derfor sendt i EU-udbud for at indgå en ny kontrakt gældende fra den 29. september 2027, der skal sikre fortsat høj stabilitet og kvalitet i driften.

– Det er vores ambition for den kommende kontrakt at fastholde den høje stabilitet i driften og sikre en god oplevelse for vores stadig flere passagerer. Vi har i udarbejdelsen af udbuddet haft gode og udbytterige dialoger med markedet, og vi ser frem til den fortsatte udbudsproces, siger direktør for drift og vedligehold i Metroselskabet, Søren Boysen.

Læs også

Hyldes med 2 priser: Københavnerne er vilde med ny metrolinje

Metroselskabet, der er ejet af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, har det overordnede ansvar for driften af Metroen, men skal ifølge loven udbyde driften til en privat aktør.

EU-udbuddet gennemføres med forhandling med prækvalifikation og er offentliggjort via TED (Tenders Electronic Daily), som er EU’s fælles portal for annoncering af udbud.

Læs også

Politisk aftale: Ny metrolinje skal til Lynetteholm

Fristen for at søge om prækvalifikation er den 31. juli 2025 kl. 13.00, hvorefter indledende tilbud, forhandlinger og reviderede/endelige tilbud fremsendes før vinderen af udbuddet forventeligt kan udpeges i september 2026.

Den kommende kontrakt løber til 2039 med option for yderligere tre år.

Relateret indhold