Detaljer i byggeriet
- Byggeriet omfatter 35.000 kvadratmeter på en 442.000 kvadratmeter stor grund.
- Domicilet er tegnet af C.F. Møller.
- MJT er rådgivere på projektet, som er bygget i fagentrepriser, da det har givet Mascot den bedste mulighed for at være involveret i arbejdet, mens det har stået på.
- Det nye hovedkvarter forsynes med et grundvandsanlæg, som henter grundvandet fra 52 meters dybde. Grundvandet vil både fungere som varme- og køleanlæg. Anlægget er placeret i en teknikbygning, der vil ligge tættest på motorvejen, men ikke kunne ses derfra, da den bliver dækket til med jord.
- Man anlægger en 2000 kvadratmeter sø ud til motorvejen. Ind mod byggeriet vil søen være afgrænset af en betonmur, mens terrænet vil afgrænse resten.
- Bambus får en fremtrædende rolle i administrationsbygningen. En stor del af gulvet, dørkarme, døre og vægpaneler bliver beklædt med den slidstærke græsart. Bambussen skal ses som et link til Mascots fabrikker i Laos og Vietnam. Bambussen er ligeledes valgt, da det er en hurtigtvoksende græsart, som bidrager godt til CO2 optag, og græsarten er ikke truet.
- Produktionsområdet er bygget i 22 meters højde, og udgør cirka 20.000 kvadratmeter. Administrationsbygningen er fem meter højere og har i alt fem etager.
- Højlageret er et ubemandet lager med plads til 400.000 papkasser, som 14 automatiserede kraner sørger for bliver sat på hylden efter varemodtagelse og bragt frem til pluk, når der pakkes til kunder.
Musikken fra en Dewalt-radio runger ud i samtlige 27 meters højde, så de mange tusinde etagekvadratmeter ligger ikke hen i stilhed.
Det gjorde de ikke alligevel, for omkring 65 håndværkere er i fuld sving i det nordøstlige hjørne af “krydset” mellem Hovedvej 13 og Herningmotorvejen.
Arbejdstøjproducenten Mascot bygger nyt domicil i den lille landsby Pårup. 35.000 kvadratmeter tegnet for adskillige år siden skal rumme virksomhedens danske administration, lager, plukkeområde og meget andet, når Mascot International A/S forhåbentlig kan rykke ind i det imponerende byggeri fra forår 2018.
Når alle medarbejdere er flyttet ind, vil omkring 230 have deres daglige gang i hovedkvarteret. Det er cirka lige så mange, som der bor i Pårup.
Fra seks til én adresse
Mascot blev grundlagt i Sejs øst for Silkeborg i 1982. Siden er virksomheden vokset til flere adresser i og omkring Silkeborg. Faktisk er man i dag at finde på seks forskellige adresser i området.
– I takt med, at vi er vokset ud af de oprindelige lokaler har virksomheden knopskudt, siger Niels Høigaard Hald, direktør for forretningsudvikling hos Mascot.
For efterhånden ti år siden var man allerede i gang med planerne om et nyt domicil. Men finanskrisen satte Mascots planer på hold, og de to arkitektbud blev lagt i skuffen for en tid.
Efter nogle år blev tegningerne fundet frem, og C.F. Møllers bud blev valgt.
– Det var for det første et flot hus, de havde tegnet. De havde også ramt plet i forhold til, hvordan vi arbejder, siger Niels Høigaard Hald.
Rekordregnskaber
Oprindeligt var cirka 5000 kvadratmeter af byggeriet tænkt til at være råhus. De kunne inddrages, hvis og når behovet opstod. Det har Mascot dog allerede valgt at få lavet klar, for der er godt gang i forretningen.
Gennem de seneste fire år har det ene rekordregnskab afløst det andet. I 2015 var resultatet før skat omkring 84 millioner kroner. I 2016 blæste man dog den rekord af bordet med et overskud på 125 millioner kroner før skat.
Udvidelse er i støbeskeen
Med succes i forretningen er der også udsigt til øget behov for kvadratmeter.
Der er mulighed for udvidelse i de rammer, man er ved at bygge nu. Man har valgt at gøre sådan, så man ikke skal have håndværkere i gang på adressen lige med det samme. Alligevel går der ikke lang tid, før Mascots store grund i Pårup atter vil være præget af byggeri.
– Vi forventer at udvide igen i noget, der ligner 2020. Vi begynder på planlægningen af det til foråret, fortæller Niels Høigaard Hald.
Lageret kan udvides med 7,5 gange den nuværende størrelse, så man må formode, at Mascot har fremtidssikret sig for en anseelig årrække. Der er også forhåbninger i andre retninger.
– Vi drømmer om, at vi på et tidspunkt kan trække produktionen hjem fra Østen i en eller anden grad. Eller at vi i hvert fald også vil producere herhjemme i takt med, at automatiseringen tillader det, siger Niels Høigaard Hald.
Mascot har egne fabrikker i Laos og Vietnam, hvor der også udvides.
Søerne skal med
Når man siger Mascot, vil mange forbinde virksomheden med Silkeborg. Med flytningen til Pårup rykker man ud af hjemkommunen og får adresse i Ikast-Brande Kommune.
– Nu hedder det stadigvæk Silkeborgvej, så vi forlader det ikke helt. Vi bliver nødt til at anlægge lidt søer herude, for at vi kan finde os selv. Det er lidt med vemod, at vi forlader Silkeborg, men omvendt er vi positive over samarbejdet med Ikast-Brande Kommune, og så er der ikke langt ind til Silkeborg Torv, siger Niels Høigaard Hald.
Den optimale grund
Der var flere grunde til, at valget faldt på Pårup.
– Jeg ledte efter en byggegrund i Jylland, der levede op til de krav, vi havde. Der skulle være gode logistikmuligheder, da vi har mange daglige transporter til og fra lageret, en høj synlighed, og så selvfølgelig nærhed i forhold til vores medarbejdere. Det var også vigtigt, at grunden havde en vis størrelse, så vi ikke igen ender med at skulle knopskyde rundt omkring, siger Niels Høigaard Hald.
Tre muligheder bød sig – Pårup, Silkeborg eller Galten.
– Vi valgte Pårup, fordi grunden er 442.000 kvadratmeter, den ligger lige ud til motorvejen, og synligheden er stor, siger Niels Høigaard Hald.
En seriøs kommune
Dialogen med Ikast-Brande Kommune var også med til at sætte Pårup forrest.
Dels kunne man bygge i op til 36 meters højde, og kommunen satte én projektleder som ankermand på Mascot.
Ikast-Brande var især involveret i forhold til udfordringer med Vejdirektoratet.
– På daværende tidspunkt ville Vejdirektoratet ikke tillade, at vi byggede så tæt på motorvejen (100 meter, red.). Kravet var 200 meter, men det var meget af grunden at bruge på ingenting, syntes vi, siger Niels Høigaard Hald.
Ifølge direktøren, var Vejdirektoratets forbehold angiveligt centreret om den Hærvejsmotorvej, som mange ønsker til aflastning af E45. I lige linje vil den gå lige forbi Pårup.
Kommunen gik med Mascot i dialog med Vejdirektoratet, og det gik som Mascot håbede, hvilket de 35.000 kvadratmeter bygninger tæt på motorvejen vidner om.
Lageret køres i gang
Byggeriet er lige nu især koncentreret om facadearbejder og forskellige afslutninger i administrationsbygningen.
Højlageret og plukkeområdet er næsten færdigt.
– Vi er ved at gøre klar til at køre produktionen i gang, inden vi flytter administrationen herud. Vi er ved at bygge et automatlager, og den forventede overtagelse på det er 4. oktober. Så vi er i et testforløb nu, og de test skal selvfølgelig bestås, før vi kan overtage anlægget. Fra 4. oktober skal vores egne folk til at lære systemerne at kende. Jeg tør ikke sige noget om i hvor lang tid, men i en periode vil vi have både det nye og de gamle lagre i drift, siger Niels Høigaard Hald.