Visionerne var store fra både Hørsholm Kommune og Sophienberg Gruppens side, da byudvikleren i 2021 vandt projektet med udvikling af et nyt byområde ved trafikknudepunktet Kokkedal Station.
Navnet Kronholm – en sammentrækning af kronhjorten fra Hørsholm Kommunes logo og kommunens navn – var på plads.
Planen var at bygge 210 boliger med et samlet etageareal på 21.000 kvm. Ejerlejligheder, lejelejligheder, andelsboliger og bofællesskaber. Seniorboliger, ungdomsboliger og familieboliger. Butikker, friplejehjem og pendlerparkeringspladser. Det nye byområde skulle certificeres til DGNB Guld, opfylde 14 af FN’s 17 verdensmål og var oprindeligt planlagt til at stå færdigt i 2024.
Alt det er nu faldet til jorden, og Hørsholm Kommune og Sophienberg Gruppen er gået hvert til sit kort tid inden arbejdet med en ny lokalplan for området kunne blive igangsat.
Kontraktens udformning gør, at parterne på det nuværende projektstadie kan gå hver til sit.
– Grundet kommunens krav om væsentlige projekttilpasninger kan vi ikke længere se os som investor i projektet. Omkostningerne for det af Hørsholm Kommune ønskede projekt har for os taget et uforholdsmæssigt omfang, der ikke står mål med indtægtspotentialet og den samlede projektrisiko, og tidsplanen er blevet – og bliver fortsat – løbende udskudt og forlænget. Derfor må vi desværre erkende, at samarbejdet om realiseringen af projektet ikke kan fortsætte, udtaler direktør for Sophienberg Gruppen, Lars Bigom.
500 borgere samt politikere siger nej
Projektet i den form, der nu er blevet skrinlagt, har gennem flere år været genstand for både politisk modstand og modstand fra borgerne. Eksempelvis har ca. 500 borgere fra både Hørsholm og Kokkedal sat deres nav på en underskriftsindsamling med titlen ‘Nej tak til byggeriet ved Kokkedal Station!’
Borgmester Morten Slotved har dog været fortaler for projektet, og kalder det derfor ‘hamrende ærgerligt’, at samarbejdet med Sophienberg Gruppen nu er faldet til jorden.
– Det er et superflot udviklingsprojekt, der netop realiserer visionerne om en ny, grøn og bæredygtig bydel med fokus på biodiversitet og tryghed. Jeg så det som byudvikling, der kunne række mange år ud i fremtiden, der desværre stoppes med den fælles beslutning, siger borgmesteren.
Et velfungerende grønt byrumsforløb
Sophienberg Gruppen vandt projektet i juli 2021 sammen med EOS Partners v. Kristin Arendt, RUM, der har tegnet og udviklet seks af delprojekterne, C.F. Møller Architects, der har tegnet delprojektet Hjortebo samt Bogl, der stod for landskabshelhedsplanen.
Planen var at omdanne det trafikale knudepunkt for 10.000 rejsende i hverdagen, Kokkedal Station, til en attraktiv bydel med et velfungerende grønt byrumsforløb, der skulle binde området med de mange nye og forskellige boligformer sammen.
– I dag er stationsområdet et sammensat pendler-knudepunkt uden et tydeligt hierarki. Området skal nu samles i ét arkitektonisk greb, og historien om området skal genfortælles. Derfor navngiver vi også området på ny, udtalte Claus Jensen, partner i tegnestuen Rum, dengang.
De arkitektoniske planer bliver der ikke givet meget for hos modstanderne af projektet, der bl.a. harcelerer over, at lokalplanen ikke var på plads, inden investorerne kom på banen.
Venstres gruppeformand Ann Lindhardt udtaler bl.a. til Ugebladet Hørsholm, at det gør hende trist, at der er blevet brugt ca. fem mio. kr. til et projekt, der nu er lagt ned:
– Det er en skandale, at det er kommet så langt, før det bliver stoppet, siger hun.
Foreløbigt sætter Hørsholm Kommune projektet på standby og koncentrerer sig i stedet om andre udviklingsprojekter i kommunen.