I Kolding smider de klapning ud med badevandet

Hvis vakuum-dræning af et område i Kolding Fjord virker efter hensigten, kan det have store perspektiver for andre projekter, hvor man ellers ville benytte klapning af havbundsmateriale.
Projektingeniør Per Midjord fra entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg (tv.) introducerer den nye metode for Jakob Ville, formand for Plan og Teknik, Knud Erik Langhoff, borgmester Kolding Kommune, og Torben Gade, projektchef Marina City.
Projektingeniør Per Midjord fra entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg (tv.) introducerer den nye metode for Jakob Ville, formand for Plan og Teknik, Knud Erik Langhoff, borgmester Kolding Kommune, og Torben Gade, projektchef Marina City.

Hvordan fungerer vakuum-dræning?

  • – Med vakuum-dræning suges vand ud af den meget bløde fjordbund i Kolding inderfjord, som består af op til 80 % vand.
  • – På den måde sænkes fjordbunden til den ønskede dybde, og den mudrede bund får en fastere konsistens.
  • – Testen udføres i tre testfelter á 600-700 kvadratmeter.
  • – Lodrette drænslanger stikkes dybt ned i den mudrede fjordbund med ca. en meters afstand.
  • – Herefter lægges en stor, kraftig presenning ud over fjordbunden i testfeltet. Gennem koblinger i presenningen tilsluttes en pumpe, så der skabes et undertryk.
  • – Pumperne skal køre i 1-2 måneder pr. felt. I den periode suges vandet langsomt ud af fjordbunden under dugen, bunden synker ned og bliver liggende i det nye niveau.
  • – Det bortdrænede vand testes og ledes tilbage i fjorden.
  • – Metoden til dræning under vand ved hjælp af vakuum er så vidt vides aldrig set før.
  • Kilde: Kolding Kommune

I Kolding Kommune forventer man, at et forsøg med såkaldt vakuum-dræning kan blive en mere miljøvenlig afløser for den udskældte klapning, hvor fjordbundsmaterialer graves op, transporteres bort og dumpes på havbunden andre steder.

De næste fire måneder vil Kolding Kommune og entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg således teste den nye, innovativ metode til at sænke havbunden, så klapning af opgravet fjordbundsmateriale fra det planlagte Marina City-projekt kan undgås.

Koldings borgmester Knud Erik Langhoff, siger:

– Vi er meget spændte på resultatet af den test, som vores entreprenør nu går i gang med. Et positivt resultat vil betyde meget for vores ambitiøse Marina City-projekt og kan også have store perspektiver for andre projekter udenfor Kolding, hvor man måske helt eller delvist kan undgå opgravning, transport og klapning af fjordbundsmaterialer.

Kolding Kommune arbejder på at etablere en ny bæredygtig bydel med lystbådehavn med plads til 1.000 både, fritidsfaciliteter i forbindelse med vandet, maritime erhverv, havnepromenade, en ny strandpark og ca. 350 boliger.

Sådan fungerer den nye metode, som nu skal testes i Kolding forud for etableringen af Kolding Marina. Læs også faktaboks til højre. Illustration: Kolding Kommune
Sådan fungerer den nye metode, som nu skal testes i Kolding forud for etableringen af Kolding Marina. Læs også faktaboks til højre. Illustration: Kolding Kommune

Suger vandet ud af fjordbunden

For at gennemføre projektet er det nødvendigt at øge vanddybden til ny sejlrende, nyt havnebassin og under dæmningen, som skal omkranse det nye areal. Det vil normalt betyde, at der skal graves store mængder fjordbundsmateriale op, som så skal transporteres bort og dumpes ude på havet på en godkendt klapningsplads.

Nu vil Munck Havne & Anlæg i stedet forsøge at suge vandet ud af den mudrede fjordbund, så bunden lige så langsomt sænkes og bliver fast.

Testen kommer til at foregå i tre felter á 600-700 kvadratmeter. Fra en pram bliver der stukket lodrette drænslanger dybt ned i den mudrede og vandholdige fjordbund med ca. en meters afstand. Herefter lægges en stor, kraftig presenning ud over fjordbunden i testfeltet, og via sugepumper suges vandet under dugen langsomt ud af fjordbunden, så bunden synker til det ønskede niveau og bliver fast.

Pumperne skal køre døgnet rundt i en-to måneder i hvert testfelt. Pumperne vil dels være placeret i en lukket container på ydermolen, dels ude på fjorden ved testfelterne. Pumperne forventes ikke at skabe støjgener for beboerne i området.

Læs også: Vil undgå klapning ved Køge Bugt

Det vand, som drænes bort, ledes tilbage i fjorden. Vandet bliver testet for næringsstoffer og andre stoffer, der naturligt eller på grund af menneskelig aktivitet ligger i fjordbunden.

Forventningen er, at der vil være meget små mængder af disse stoffer, men når der efterfølgende skal laves en miljørapport, vil det blive vurderet, om stofferne udgør nogen miljømæssig udfordring.

Fra prammen Victor skal der stikkes lodrette drænslanger dybt ned i den mudrede og vandholdige fjordbund. Herefter er forventningen, at bunden vil sænke sig.
Fra prammen Victor skal der stikkes lodrette drænslanger dybt ned i den mudrede og vandholdige fjordbund. Herefter er forventningen, at bunden vil sænke sig.

Kan sætte helt nye standarder

Jakob Ville, formand for udvalget Plan og Teknik, glæder sig over, at Kolding Kommune får mulighed for at teste den nye innovative metode, som er udviklet af Munck Havne & Anlæg.

– Vi har store ambitioner om at skabe et Marina City gennemsyret af bæredygtighed. Derfor har vi længe haft fokus på at finde et muligt alternativ til opgravning, transport og klapning af fjordbundsmateriale. Hvis testen falder heldigt ud, kan Munck Havne & Anlæg sammen med Kolding Kommune være med til at sætte helt nye standarder for, hvordan man uddyber fjord- og havbund på en miljøskånsom metode til glæde for både natur og klima, siger han.

Testene skal udføres i dette lavvandede område ud for højhusene ved Marina Syd. Mens testen foregår, vil det lavvandede område sydøst for Marina Syd være lukket for al sejlads.
Testene skal udføres i dette lavvandede område ud for højhusene ved Marina Syd. Mens testen foregår, vil det lavvandede område sydøst for Marina Syd være lukket for al sejlads.

Relateret indhold