Hvem skal drive Metroen? Tre bydere går videre

Metroselskabet nu har udvalgt de prækvalificerede bydere til opgaven om at drive og vedligeholde Metroen fra 2027.
Metroselskabet har igennem flere år forberedt udbuddet, hvor målet har været at tiltrække flere kvalificerede bydere for i sidste ende at indgå den bedst mulige kontrakt. Foto: Metroselskabet/Bax Lindhardt.

Metroselskabets nuværende aftale med driftsoperatøren om at drive og vedligeholde de fire metrolinjer M1-M4 i København udløber den 28. september 2027.

Derfor igangsatte selskabet den 30. juni et EU-udbud for at indgå en ny kontrakt, og nu er tre af byderne prækvalificerede til at byde på opgaven.

Læs også

Metro-udbud til 2,4 milliarder euro: ”Gode dialoger med markedet”

De tre bydere er:

• KBH Metro Partner med støttevirksomhederne RATP Development SA, Regie Autonome Des Transports Parisiens, SBS Transit Rail Pte. Ltd, ComfortDelgro Irish Citylink Limited og Westbus Coach Services Limited.

• Keolis Danmark

• Metro Service med støttevirksomheden Azienda Trasporti Milanesi S.p.A.

Læs også

Ny metro bygger bro til Københavns fremtid

– Vi er meget tilfredse med feltet, som har søgt om prækvalifikation, og den interesse, udbuddet har skabt – både gennem de forudgående markedsdialoger og de ansøgninger, vi har modtaget, siger Søren Boysen, der er direktør for drift og vedligehold i Metroselskabet.

Udbud forberedt i flere år

Metroselskabet har igennem flere år forberedt udbuddet, hvor målet har været at tiltrække flere kvalificerede bydere for i sidste ende at indgå den bedst mulige kontrakt.

Hovedformålet er, at den vindende operatør skal være med til at sikre en fortsat høj stabilitet i driften i tæt samarbejde med Metroselskabet.

– Vi ser frem til at fortsætte den gode proces med de prækvalificerede bydere, så vi kan sikre, at vi også i fremtiden kan levere et stærkt transportilbud til kunderne, siger Søren Boysen.

Læs også

Hyldes med 2 priser: Københavnerne er vilde med ny metrolinje

Med tre prækvalificerede bydere følger nu en periode, hvor de prækvalificerede bydere får mulighed for at inspicere systemet, hvorefter de skal indlevere deres første tilbud, indgå i fortsatte forhandlinger og indlevere reviderede tilbud.

Metroselskabet forventer at kunne underskrive kontrakt i september 2026, og herefter følger en mobiliseringsfase med klargøring til den nye kontraktperiode, inden der er driftsstart med ny kontrakt den 29. september 2027.

Om Metroen

• Metroen har fire linjer i alt: M1 (åbnet 2002), M2 (2002), M3 (2019), M4 (2020/2024).

• Metrosystemet består af i alt 44 stationer og 43 kilometer spor.

• Københavns Metro var blandt de første systemer i verden med førerløse tog.

• M4 forlænges med to stationer til Ydre Nordhavn i 2030.

• Metroen har ned til 1½ minutter mellem afgange I myldretiden.

• I 2024 var den gennemsnittelige driftsstabilitet på 99 %.

• Metroen har ca. 400.000 rejsende i gennemsnit pr. hverdag.

• I 2024 rejste 126 mio. passagerer med Metroen, hvilket er det højeste passagertal i Metroens historie.

Relateret indhold