Fra ultimo 2028 skal der kunne køre højhastighedstog over Vestfyn, og derfor starter arbejdet nu med at anlægge en ny elektrificeret jernbane mellem Odense Vest og Kauslunde.
Den nye højhastighedsbane bliver cirka 35 kilometer lang, og dermed 4 kilometer kortere end den nuværende jernbaneforbindelse over Vestfyn. Den får en mere lige linjeføring, der gør det muligt at køre op til 250 km/t med persontog.
Dermed reduceres rejsetiden på strækningen.
Ambitionen om en kortere rejsetid er en del af den såkaldte timemodel, som er en vision om en times rejsetid mellem de store byer i Danmark, her mellem Odense og Aarhus. Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.
To delprojekter
Det er en forudsætning for jernbaneprojektet, at en eksisterende naturgasledning på cirka 27 kilometer langs strækningen først bliver omlagt af Energinet. Sideløbende gennemfører Vejdirektoratet og Banedanmark geotekniske undersøgelser, arkæologiske forundersøgelser, opmålinger og ekspropriationer.
– I første omgang starter Energinet deres arbejde med naturgasledningen, men naboer vil generelt opleve stigende aktivitet i området, når folk fra Vejdirektoratet og Banedanmark begynder på de indledende undersøgelser til jernbaneprojektet, fortæller Janie Ipsen, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægsprojektet.
Når naturgasledningen er omlagt, begynder arbejdet med at anlægge den nye jernbane.
Vejdirektoratet er bygherre på det samlede anlægsprojekt, som både indebærer omlægning af naturgasledningen og anlæg af den dobbeltsporede højhastighedsjernbane. Energinet er anlægsmyndighed for omlægning af naturgasledningen, mens Vejdirektoratet i samarbejde med Banedanmark anlægger den nye jernbane.
Budget for det samlede anlægsprojekt er 4,9 mia. kroner.