Gardermoen må ikke vokse

Oslo Kommune er bange for, at en ny landingsbane vil give mere flytrafik - og dermed forurening.
Oslo Kommune går ikke ind for at udvide Norges største lufthavn - af frygt for øget flytrafik. Foto: Colourbox.
Oslo Kommune går ikke ind for at udvide Norges største lufthavn - af frygt for øget flytrafik. Foto: Colourbox.

Galt eller genialt? Oslo Kommune mener ikke, det er en god ide at udvide Norges i forvejen største lufthavn, Gardermoen. Det vil give øget flytrafik, som mange lufthavne ellers godt kan se det positive i, men det kan man altså ikke i Oslo Kommune. Årsagen er, at man ikke ønsker øget udslip af klimagasser. Istedet vil man satse mere på togtrafik, skriver det norske medie Dagsavisen.

– En tredje rullebane ved Gardermoen vil føre til øget klimagasudslip og fortsat vækst i flytrafikken, og det er ikke bæredygtigt. Udvidelsen er ikke i tråd med de overordnede klimamål. Derfor går Oslo mod byggeriet af en tredje landingsbane ved Gardermoen, lyder det i en høringsudtalelse fra Oslo Kommune til arbejdet med den såkaldte “Nasjonal transportplan 2018-2029”. Et flertal i byrådet står bag svaret.

Stigende trafik

Det statsejede Avinor, som har ansvaret for de norske lufthavne, har ellers anbefalet en ekstra landingsbane for at kunne favne den voksende flytrafik.

– Trafikken til Oslo Lufthavn Gardermoen er øget fra 14 millioner passagerer i 1999 til 24,6 millioner i passagerer i 2015. Prognoserne tilsiger, at trafikken vil fortsætte med at øge, og at der bliver behov for en ny landingsbane i 2030, lyder det i en rapport fra Avinor.

I Oslo Kommune er det imidlertid holdningen, at fly må vige for tog, og at forholdene for togforbindelser skal forbedres. Her nævnes blandt andet forbindelserne til Stockholm og København.

Avinor afskriver dog tog som et alternativ set ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt.

Relateret indhold