Gangtunnel og trappe til 153 millioner kroner

En metrotrappe og gangtunnelforbindelse ved Nørreport i København har skabt store problemer i forbindelse med anlægget af den nye metroring.
Under udgravningen til tunnel og trappe fra Frederiksborggade til Nørreport Station stødte man på problemer med vandindtrængning i byggegruben. Foto: Colourbox.
Under udgravningen til tunnel og trappe fra Frederiksborggade til Nørreport Station stødte man på problemer med vandindtrængning i byggegruben. Foto: Colourbox.

Resultatet er en forsinkelse på ét år og ifølge transportminister Hans Chr. Schmidt skyldes det, at man i forbindelse med udgravningen til tunnel og trappe fra Frederiksborggade til Nørreport Station stødte på problemer med vandindtrængning i byggegruben, som bevirkede, at entreprenøren måtte opgive at anvende dele af den planlagte udgravningsmetode:

– I stedet valgte entreprenøren en metode, hvorved undergrunden fryses ned for at undgå vandproblemerne. Denne metode er imidlertid mere kompliceret og medførte også flere følgeproblemer med forhindringer i jorden. Forsinkelsen kan derfor tilskrives dels en mere kompliceret byggeproces, samt tid til planlægning og omstilling til den ændrede byggemetode, oplyser transportministeren til Henning Hyllested fra Enhedslisten.

Slutafregning venter

Byggearbejdet er endnu ikke helt afsluttet, da der resterer arbejder i forbindelse med reetablering af spor på Nørreport Station, reetablering af belægning i Frederiksborggade samt slutafregning med blandt andre entreprenør og Københavns Bymuseum:

– Der er således ikke udarbejdet en endelig opgørelse af de faktiske udgifter, men disse estimeres til cirka 153 millioner kroner. Folketingets Finansudvalg har bevilget kr. 157,1 millioner kroner (2013-priser) til projektet. De samlede omkostninger til erstatninger er endnu ikke opgjort, men ventes at kunne holdes inden for den bevilgede ramme, oplyser Hans Chr. Schmidt.

Relateret indhold