Der kommer til at være i alt 45 bropiller under den færdige bro. Det nye fundament udgør broens tredje bropille i retningen fra Falster til Masnedø, hvor de to første er støbt in situ på land. Det er dermed det første fundament, som er støbt på land, og derefter transporteret ud og sænket ned på havbunden af byggeriets store flydekran.
Turen fra byggepladsen til Falster startede for godt og vel en uge siden, da det 1800 ton tunge fundament blev flyttet ud på en særlig pram. Den store Fagioli-flydekran, som ankom i foråret og blev samlet hen over sommeren, sejlede afsted mod Falster onsdag, så den var klar til at løfte det store fundament op og sænke det ned på havbunden. Torsdag sejlede selve fundamentet afsted fra Masnedø, styret af tre slæbebåde, og ankom til den ventende kran ud for Falsters kyst i løbet af formiddagen.
Derfra blev fundamentet ganske forsigtigt løftet op fra prammen, som blev trukket ud igen, for så at blive sænket ned i vandet. På forhånd var der lagt først et stenlag ud på havbunden, og derefter et afretningslag, som skal sikre, at betonfundamentet står på et fast og solidt underlag.
Kæmpe operation
– Det er en vigtig milepæl i byggeriet og betyder, at vi for alvor er i gang med at etablere selve forbindelsen over vandet. Det er en kæmpe operation, vi nu har gennemført, som kræver nogle helt særlige kompetencer. Der er blevet arbejdet dag og nat på at forberede de mange forskellige dele, som er nødt til at være på plads, når man arbejder på denne skala. Jeg er meget taknemmelig for den enorme indsats, som utroligt mange mennesker har lagt i at få dette til at lykkes. Der har været mange entreprenører og medarbejdere involveret i opgaven, som nu velfortjent kan fejre jul, siger Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet.
De næste fundamenter er allerede ved at blive bygget på Masnedø, og vil i den kommende tid blive sejlet ud og placeret i Storstrømmen.