Forsinket byggestart koster 45 mio. kr.

Den forsinkede byggestart på Femern-forbindelsen løber op i 45 mio. kr.
Ole Birk Olesen (LA) havde frygtet en langt større ekstraregnnng på forsinkleser på Femern-frobindelsen. Foto: Steen Brogaard.
Ole Birk Olesen (LA) havde frygtet en langt større ekstraregnnng på forsinkleser på Femern-frobindelsen. Foto: Steen Brogaard.

Den nye tillægsaftale med FLC-konsortiet, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern-tunnellen, forlænger kontrakterne med et år til udgangen af 2020. Det udløser en ekstraregning på 45 millioner kroner. Pengene er ifølge Transport-, bygnings- og boligministeriet finansieret af budgettet og får derfor ikke betydning for projektets samlede pris, eller på hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Det skriver Ingeniøren.

Tidligere på året bekræftede de tyske myndigheder, at den tyske miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen bliver udskudt med op til et halvt år, fra sommeren 2018 til slutningen af året. Byggetilladelsen vil sandsynligvis udløse en klage fra tyske miljøorganisationer, hvilket med to års forventet sagsbehandling betyder byggestart i slutningen af 2020, samlet set et år efter tidsfristen i kontrakterne. Entreprenørerne i projektet er pt. kun forpligtet til at stå ved deres tilbud frem til udgangen af 2019. Det skriver Ingeniøren.

Frygtet en halv milliard

– Det er glædeligt, at der nu er luft i tidsplanen, så der er taget højde for, at de tyske myndigheder har brug for mere tid til at udstede godkendelsen af sænketunnelprojektet. Derudover kan jeg konstatere, at omkostningerne forbundet med at forlænge kontrakterne er væsentligt lavere end det milliardbeløb, som der har været gisnet om nogle steder i pressen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) ifølge ministeriets pressemeddelelse.

Femern-selskabet havde selv kalkuleret med en ekstraregning for forsinkelsen på op til 500 millioner kroner for hvert år, byggestart forsinkes efter 2019. Det viser selskabets offentligt tilgængelige finansielle analyse fra 2016.

Det fulde omfang af ekstraregningerne for forsinkelsen ligger dog endnu ikke helt fast.

Den forventede byggestart er i forvejen udskudt fra 2016 til 2019, siden Femern A/S i foråret 2016 underskrev kontrakter med de to store entreprenørkonsortier.

Relateret indhold