I den tyske by Bietigheim-Bissingen, 20 km nord for Stuttgart, er der blevet løsnet op for den voldsomme trafikknude, som broen Mühlwiesenbrücke danner. Efter at arbejdet var gået i gang, viste det sig dog, at det stod værre til med broen end forventet.
Det var derfor nødvendigt at udføre ekstra og ikke planlagt vejarbejde – og tiden med vejarbejde blev derfor længere og strakte sig ind i vinteren. Den vedvarende kulde og det fugtige vejr gjorde det umuligt at tætne broen.
For ikke at forsinke projektet yderligere – og for hurtigt igen at give trafikken fri på den stærkt trafikerede bro – måtte vejarbejdet overdækkes.
100 m overdækning
To byggeafsnit på hver 100 meter skulle overdækkes. Og her var én faktor særlig vigtig: Montage og demontage samt tilpasning til vejens krumning skulle kunne foregå hurtigt.
Der blev bygget overdækninger, der var 40 meter brede. Ved med arbejde med mindre spændvidder kan taget klare et snetryk på op til 100 kg/m2. Overdækningerne kan bruges forskellige steder og gav ikke begrænsninger, da de kan tilpasses vejsving.
– På den måde kan vi som entreprenører altid uanset vejret udføre vejarbejdet – og samtidig byde trafikanterne noget pænt at se på, siger Wolfram Schwab fra stilladsfirmaet IBEK, som monterede overdækningerne.
Takket være overdækningen kunne begge byggeafsnit under stålkonstruktionen gennemføres hurtigt og i rette tid inden julen.
Sæsonen udjævnes
Der er flere fordele ved en udjævnet arbejdssæson. De fleste kender de enorme køer på motorvejene i Tyskland, når vedligeholdelsesarbejderne klumpes sammen i sommerhalvåret.
Ved at trække sæsonen længere i begge ender kan belastningen udjævnes. Lige så vigtigt er, at specielle konstruktioner gøres vejruafhængige og bliver mindre tidspressede, når de kan udføres overdækket.