Femern A/S bygger nødvej til tunnel-byggepladsen

I marts begynder arbejdet med etableringen af en alternativ adgangsvej til Femern-byggepladsen. Den alternative rute skal sikre uhindret adgang for entreprenørerne, bygherren myndighederne og beredskabet i tilfælde af uheld, der blokerer den primære adgangsvej via Sydmotorvejen.
Forberedelserne til Femern-projekter tæller allerede over 30 delentrepriser som her, hvor en cykelsti bliver ført rundt om den enorme byggeplads. Arkivfoto: Kim Krasuld.
Forberedelserne til Femern-projekter tæller allerede over 30 delentrepriser som her, hvor en cykelsti bliver ført rundt om den enorme byggeplads. Arkivfoto: Kim Krasuld.

Det forberedende arbejde på Femern-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland vil blive afsluttet i løbet af 2020, således at området gradvist bliver overtaget af de store entreprenør-konsortier, der skal opføre den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Den primære byggeplads for Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland, bliver den største i Nordeuropa. I byggefasen vil uhindret og pålidelig adgang til byggepladsen være af afgørende vigtighed.

Derfor begynder entreprenørkonsortiet FLC (Fehmarn Link Contractors) i marts 2020 arbejdet med at etablere en alternativ vej til og fra byggepladsen.

Valget er faldet på lokalvejen Finlandsvej nord for byggepladsen, der i dag ender blindt. Finlandsvej bliver i løbet af 2020 udbygget og forlænget med cirka en kilometer i en rute parallelt med jernbanen frem til Elholmgård på Strandholmsvej.

Første skridt er etableringen af en 500.000 kvadratmeter arbejdshavn, som både skal tage i mod de store mængder råmaterialer til byggepladsen og stå for udskibningen af de færdige tunnel-elementer.

Den fysiske uddybning af havnebassinet og havnekonstruktionerne påbegyndes til sommer, så havnen som forudsat kan stå klar til brug inden udgangen af 2021.

Relateret indhold