Fem nye metrostationer er klar til brug til sommer

Fem nye metrostationer vil være klar til brug til sommer. En af de fem - København Syd - bliver en af Danmarks største stationer med ca. 30.000 daglige passagerer.
Når de fem nye metrostationer tages i brug til sommer, får det positiv betydning for byens sammenhængskraft. Foto: Metroselskabet
Når de fem nye metrostationer tages i brug til sommer, får det positiv betydning for byens sammenhængskraft. Foto: Metroselskabet

Fra sommeren 2024 får metrolinje M4 hele fem nye stationer at stoppe ved, nemlig Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd. Med åbningen af de fem nye stationer bliver det muligt at skifte mellem metro og S-tog på otte stationer og mellem metro og regionaltog på seks stationer.

Når brugerne i 2030 har vænnet sig til at benytte de fem nye stationer, forventes de at blive benyttet af ca. 8 millioner passagerer årligt. Ud over stationerne bliver der også etableret fem nye stationspladser, der forventes færdige nogenlunde samtidig med, at stationerne er klar til at blive taget i brug.

Overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen, siger:

Stationspladsen ved Mozarts Plads skal, når den står færdig til sommer, gerne give en oplevelsen af en bypark frem for på en byplads. Visualisering: SLA Landskabsarkitekter
Stationspladsen ved Mozarts Plads skal, når den står færdig til sommer, gerne give en oplevelsen af en bypark frem for på en byplads. Visualisering: SLA Landskabsarkitekter

– Metroen gør København mindre og større på samme tid. Den gør det lettere og klimavenligt at rejse fra den ene ende af byen til den anden. Sammen med cyklen skal attraktiv kollektiv transport være det naturlige valg i vores by, og derfor skal vi have meget mere metro i København.

Holder sig til tidsplanen

Arbejdet med metroforlængelsen til Sydhavn og Valby begyndte i august 2018 og har på trods af både coronapandemi og pres på forsyningskæden holdt sig på sporet i alle fem år.

Der er dog fortsat en række vigtige leverancer og milepæle, der skal nås, før Metroselskabet kan sætte en konkret dato for åbningen – hvoraf den allerstørste milepæl bliver godkendelsen fra Trafikstyrelsen til at køre med passagerer.

Læs også: Se dem her: De nye metrostationer binder København bedre sammen

Først skal de fem nye stationer dog kobles på det eksisterende metrosystem, hvilket bl.a. vil påvirke driften på M3 og M4, idet det samlede styresystem skal testes og justeres.

Binder bydele sammen

Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug, kan man rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd. Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv.

Derudover bliver det muligt at skifte mellem både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.

Stationspladsen ved Enghave Brygge anlægges med store betonfliser med forskellige overflader. Visualisering: Juul & Frost Landskabsarkitekter.
Stationspladsen ved Enghave Brygge anlægges med store betonfliser med forskellige overflader. Visualisering: Juul & Frost Landskabsarkitekter.

– Når fem nye stationer bliver tilføjet Metroen til sommer, vil den kollektive transport i hovedstaden blive endnu mere robust og tilgængelig, idet passagerne vil få flere forbindelser ud og ind af byen, til resten af landet og på længere sigt ud i Europa, siger borgmester i Frederiksberg Kommune, Michael Vindfeldt.

Metroselskabet forventer at kunne melde den konkrete ibrugtagningsdato ud cirka tre måneder før åbningen. Efter åbningen vil det samlede metronet bestå af 44 metrostationer og 43 kilometer spor.

Relateret indhold