E&P bygger på Danmarks smukkeste byggeplads

For PensionDanmark er entreprenøren i gang med at bygge "Skibet og Broen" på Køge Kyst med en kontraktsum på godt 130 millioner kroner.
Skibet og Broen opføres i smukke rammer med havet og de fredede engområder i baggrunden. Siden billedet blev taget er tårnkranen demonteret. Foto: Jonathan Weimar.
Skibet og Broen opføres i smukke rammer med havet og de fredede engområder i baggrunden. Siden billedet blev taget er tårnkranen demonteret. Foto: Jonathan Weimar.

Om projektet

  • – Skibet og broen består af samlet 80 boliger i forskellige størrelser.
  • – Byggeriet forventes at opnå DGNB Guld certificering.
  • – Størrelse inkl. parkering: 9.668 kvm.
  • – Projektsum: 131,5 mio. kr.
  • – Bygherre: PensionDanmark
  • – Arkitekt: Vandkunsten
  • – Ingeniør: ÅF Buildings Denmark

KØGE: En strid og kølig forsommervind blæser ind over tagkonstruktionen, da Dagens Byggeri en af de sidste dage i maj besøger byggepladsen på Søndre Havn i Køge. Her er Enemærke & Petersen som totalentreprenør lige nu i færd med at opføre boligbyggeriet “Skibet & Broen” for PensionDanmark.

Fra tagterrassen er der frit udsyn til Køge Bugt samt til de fredede strand- og engområder, der støder op til Køge Kyst, hvor en helt ny lille bydel skyder op i disse år. Projektet Skibet og Broen med 80 lejligheder opføres få meter fra vandet, så det er absolut en af landets smukkest beliggende byggepladser, vi besøger.

– Selvom det kan være lidt koldt og blæsende i vinterhalvåret, så er det virkelig en velbeliggende byggeplads. Ikke alene ligger den smukt ud til vandet, der er også god plads, og det var let at etablere køreveje, få tårnkranen ind og lignende. Sådan er det bestemt ikke på alle byggepladser, siger projektleder David Flach-Jensen fra Enemærke & Petersen, der er i spidsen for byggeprojektet.

Senior-kollegie

Tegnestuen Vandkunsten står bag udformningen af byggeriet, som er på 7.261 kvadratmeter og med 2.407 kvadratmeter parkeringskælder.

Broen og Skibet skal rumme to forskellige boligkoncepter. Skibet med omkring 50 boliger indrettes til familielejeboliger, mens Broen med de resterende lejligheder bliver et boligfællesskab for senior-segmentet.

Projektleder David Falch-Jensen er i spidsen for Enemærke & Petersens hold bestående af godt 50 håndværkere og fire funktionærer på pladsen. Foto: Jonathan Weimar.
Projektleder David Falch-Jensen er i spidsen for Enemærke & Petersens hold bestående af godt 50 håndværkere og fire funktionærer på pladsen. Foto: Jonathan Weimar.

Bygherre kalder konceptet for Livstilsbolig 50+. Det er udviklet i samarbejde med Realdania og vil indeholde en række faciliteter, som danner rammen om fælles aktiviteter for beboerne – herunder køkken, værksted, vaskeri, bibliotek samt tagterrasse med orangeri. Derudover etableres der for hele bebyggelsen tre gæsteboliger, som kan lejes til familiebesøg.

– Vi er i øjeblikket i fuld gang med apteringen. Badeværelserne er kommet udefra som færdige moduler, og så har vi hejst dem på plads med tårnkranen. Det er gået rigtig godt. Nu er vi så i gang med blandt andet køkkener inden døre. Familielejlighederne har forholdsvis store køkkener, mens boligerne i bofællesskabet har små køkkener, da der jo er lagt op til fællesaktiviteter i det store fælleskøkken, fortæller David Flach-Jensen.

Egne håndværkere er stor fordel

Selvom der først er indflytning til april 2020, så er byggeriet allerede langt i processen. Tårnkranen er demonteret, og murerne er i øjeblikket i fuld gang med at skalmure facaderne.

På pladsen i Køge deltager man i Gentræ-projektet. Gentræ er et koncept, hvor tømmer fra midlertidige konstruktioner på byggepladser bliver indsamlet, renset og solgt igen til samme formål. Foto: Jonathan Weimar.
På pladsen i Køge deltager man i Gentræ-projektet. Gentræ er et koncept, hvor tømmer fra midlertidige konstruktioner på byggepladser bliver indsamlet, renset og solgt igen til samme formål. Foto: Jonathan Weimar.

I disse uger arbejder 50 timelønnede samt 5 lærlinge med byggeriet. Desuden er der fire funktionærer i byggeledelsen, som arbejdet tæt sammen med bygherre og rådgivere.

Enemærke & Petersen benytter egne murere og tømrere, og det er ifølge projektlederen en kæmpe fordel.

– Det betyder naturligvis meget, at der er folk vi kender. Både i forhold til kvaliteten, samarbejdet og dialogen på pladsen, fastslår han.

Et skib i skibet

En enkelt gang har det været nødvendigt at sætte processen næsten helt i stå. Det var i sommer, hvor man under arbejdet med udgravning til fundamentet stødte på resterne af et gammelt skib fra 1500-tallet.

– Heldigvis har det ikke været nødvendigt at pælefunderer under projektet. Det tror jeg både naboerne og arkæologerne har været glade for, for så var det nok gået hårdt ud over det arkæologiske fund, siger David Flach-Jensen.

Resterne af et klinkbygget skib fra 1500-tallet dukkede op i forbindelse med udgravningen. Skibet har oprindeligt været godt 16 meter langt og 7 meter bredt. Pressefoto: PensionDanmark.
Resterne af et klinkbygget skib fra 1500-tallet dukkede op i forbindelse med udgravningen. Skibet har oprindeligt været godt 16 meter langt og 7 meter bredt. Pressefoto: PensionDanmark.

Det blev nødvendigt at omlægge og neddrosle arbejdet for en tid, mens arkæologerne tog over med deres små pensler og spatler. Og efter en måneds tid var alle rester af det gamle skib fjernet.

– Selvom det var lidt småfrustrerende at stoppe arbejdet, så må jeg indrømme, at det også var lidt spændende, mens det stod på. Desuden frigav det ekstra tid til at få endnu mere styr på planlægningen fremadrettet, så jeg synes, vi brugte tiden fornuftigt. Og det har ikke betydet noget for den endelige tidsplan, siger projektlederen.

Hør entreprenøren og arkæologen fortælle om fundet.

Engageret bygherre

Som alle PensionDanmarks nybyggerier forventes Skibet og Broen af blive DGNB-bæredygtighedscertificeret i kategorien Guld.

– PensionDanmark er en meget professionel og utrolig engageret bygherre. Da vi har været med meget tidligt i processen, har det været en særdeles god proces, hvor vi sammen konstruktivt hele tiden i fællesskab har løst de udfordringer, der er opstået, siger han.

Boligerne er klar til indflytning i april 2020.

Heldigvis har det ikke været nødvendigt at pælefunderer under projektet. Det tror jeg både naboerne og arkæologerne har været glade for, for så var det nok gået hårdt ud over det arkæologiske fund.

Relateret indhold