”En milepæl i danmarkshistorien” – H.M. Kong Frederik X indvier første tunnelelement

H.M. Kong Frederik X har officielt indviet det første tunnelelement i det, der bliver verdens længste sænketunnel.
Til indvielsen blev bl.a. Femern-projektets betydning for dansk know-how inden for ingeniørkunst og megaprojekter fremhævet.

I starten af 2021 begyndte byggeriet af Femern Bælt-tunnelen formelt på en bar mark øst for Rødbyhavn.

Godt tre år senere er der opført verdens største og mest avancerede produktionsanlæg til betonelementer, hvor de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen skal produceres.

I går indviede H.M. Kong Frederik X så officielt det første tunnelelement i det, der bliver verdens længste sænketunnel på 18 km.

Ved indvielsen blev der samtidig afsløret en mindeplade, der vil blive opsat i den færdige tunnel og en tidskapsel, hvor gæsterne til ceremonien og i projektets udstillingscenter i Rødbyhavn har haft lejlighed til at lægge en lille genstand eller en hilsen til fremtiden. Den vil nu blive forseglet og nedsat nær tunnelens indgang.

Blandt deltagerne var transportminister Thomas Danielsen:

– Med Femern Bælt-tunnelen får vi et fantastisk og grænseoverskridende infrastrukturprojekt. Det er en milepæl i danmarkshistorien.

Viser vej for resten af verden

Med til indvielsen var også repræsentanter for bygherren Femern, hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) og nogle af de lærlinge, som arbejder på projektet.

Læs også

Her er det: Femern-forbindelsens første færdige tunnelelement

– I dag er et synligt bevis på, hvor langt vi er kommet. Ligesom dette projekt bygger på erfaringerne fra Storebælt og Øresund, så kommer Femern Bælt-tunnelen til at vise vej for mange andre store projekter i Danmark og i resten af verden, sagde Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen.

En del af fremtidens faglige arbejdskraft

Under kongens besøg på byggepladsen fik han lejlighed til at hilse på nogle af de lærlinge, der til daglig bidrager til tunnelbyggeriet.

Læs også

Godt 34.000 timer: Flere lærlinge på Femern end forventet

Ifm. projektet er indskrevet sociale klausuler i anlægskontrakterne, som sikrer, at der bliver oprettet 500 lærlingeårsværk:

– Som lærlinge på Femern-projektet er vi en del af fremtidens faglige arbejdskraft, som der i høj grad vil blive brug for. Jeg håber, at vi, ved at stå her i dag, kan bidrage til at komme ud til andre unge med budskabet om, at de faglige uddannelser er spændende og meget indholdsrige, sagde Andreas Madsen, der er procesoperatørlærling i FLC.

Relateret indhold