Elever planter over 73.000 træer ved Femern-byggeri

En stor klimaskov skal bidrage til CO2-neutralitet, at Femern Bælt-tunnelen bliver CO2-neutral. Danmarks Naturfredningsforening mener, at projektet er et godt eksempel på, at store byggerier og natur kan gå op i en højere enhed.
I dag tog skoleelever og borgere ved Rødby det første spadestik til en stor klimaskov, der kommer til at bestå af over 73.000 træer, som ventes at blive plantet i løbet af april. Der plantes med naturligt hjemmehørende arter på Lolland såsom eg, bøg og lind.
I dag tog skoleelever og borgere ved Rødby det første spadestik til en stor klimaskov, der kommer til at bestå af over 73.000 træer, som ventes at blive plantet i løbet af april. Der plantes med naturligt hjemmehørende arter på Lolland såsom eg, bøg og lind.

Arbejdet med at plante en stor klimaskov mellem Rødby og byggeriet af Femern Bælt-tunnelen i Rødbyhavn er i gang.

Skoven er en del af Femern A/S’ og Naturstyrelsens fælles indsats for at skabe et nyt naturområde på i alt 60 hektar mellem Rødby og Rødbyhavn og udgør en tredjedel af det samlede naturareal.

– Skoven, vi planter nu, er et vigtigt bidrag til, at Femern Bælt-tunnelen bliver CO2-neutral, når den åbner for trafik, fortæller Emilie Juel-Helwig, der er direktør for bæredygtighed i Femern A/S.

– Samtidig vil vi gerne vise, at klimaskov og natur kan gå hånd i hånd. Vi planter derfor ikke bare en skov for klimaets skyld, men også for at fremme den lokale biodiversitet og skabe et attraktivt friluftsområde tæt på borgerne.

Gavner klimaet, mennesker og biodiversiteten

Skoven, der vil være synlig i landskabet om 5-6 år, indgår i et nyt, sammenhængende bælte af natur med faunapassager under den kommende motorvej og jernbane til Femern Bælt-tunnelen – og derved skabes en grøn korridor, som understøtter robuste bestande af insekter og planter.

Ifølge Michael Løvendal Kruse fra Danmarks Naturfredningsforening er naturbæltet et godt eksempel på, at store byggerier og natur kan gå op i en højere enhed:

– Når man tager noget fra naturen, må man give noget tilbage, og det er præcis, hvad vi gør her. De træer, vi planter, vil gavne både klimaet, mennesker og biodiversiteten, og det er et godt eksempel på, at man faktisk kan få mere – og ikke mindre – natur ud af store infrastrukturprojekter.

Naturområdet er stykket sammen af adskillige mindre arealer, som Femern og Naturstyrelsen er gået sammen om at købe og overtage i forbindelse med etableringen af den nye motorvej og jernbane frem til Femern Bælt-tunnelen. Naturstyrelsen har derefter overtaget arealerne og har ansvaret for at udvikle det samlede naturområde med den nye skov, vandhuller og områder med åben natur tæt på Rødby.

Relateret indhold