Når opførelsen af tunnelen under Femern Bælt går i gang, kan det komme til at snurre og summe i luften over byggepladsen ind imellem. Et af de tiltag, der undersøges lige nu, er nemlig muligheden for at bruge droner for at øge sikkerheden på arbejdspladsen.
En drone kan eksempelvis bruges til at flyve forbindingskasser og hjertestartere frem, hvis der skulle ske ulykker i forbindelse med byggeriet.
Alle de aktiviteter, vi i øjeblikket er i gang med at planlægge, skal munde ud i, at vi får opbygget en organisation, hvor der er fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø i alle led af byggeprocessen hos alle ansatte på projektet.
Peter Nordstrøm, HSE Contract Manager hos Femern A/S, ansvarlig for udvikling af konceptet for sikkerhed og arbejdsmiljø på byggeriet
Lille risiko – tryg byggeplads
Dronerne er blot en lille del af et omfattende sikkerheds- og arbejdsmiljøkoncept, som Femern A/S er ved at udvikle i øjeblikket. Det statsejede selskab bag Femern-byggeriet ønsker at skabe en af Danmarks sikreste byggepladser.
– Alle de aktiviteter, vi i øjeblikket er i gang med at planlægge, skal munde ud i, at vi får opbygget en organisation, hvor der er fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø i alle led af byggeprocessen hos alle ansatte på projektet, siger Peter Nordstrøm, der er HSE Contract Manager hos Femern A/S og ansvarlig for udvikling af konceptet for sikkerhed og arbejdsmiljø på byggeriet.
– Helt overordnet handler det om at skabe en tryg byggeplads med meget lille risiko for arbejdsulykker. Det skal ske ved, at hver enkelt bliver vænnet til at tænke i sikkerhed for sig selv og kollegerne i alle handlinger, frem for at det kun er noget, man taler om. Visionen er, at vi skal ligge et godt stykke under den gennemsnitlige ulykkesfrekvens på byggepladser herhjemme.
Hurtig information
Et andet element, der kan komme i spil, er brugen af smartphone apps, der blandt andet kan oplyse, hvor en ansat befinder sig. Hvis der for eksempel sker en ulykke eller en byggearbejder får hjertestop, så kan uheldsstedet hurtigt lokaliseres via et interaktivt kort.
Derefter kan dronen sendes afsted fra taget af et kontrolcenter på byggepladsen og hurtigt nå frem til ulykkesstedet med en forbindingskasse eller en hjertestarter.
– En app kan indeholde al tænkelig information, der knytter sig til sikkerhed i arbejdssituationen. Foruden en positioneringsfunktion kan man forestille sig førstehjælpsvejledninger, information om arbejdsopgaver og procedurer og mulighed for at rapportere om hændelser omkring sikkerhed eller slå op i vejledninger om, hvordan eksempelvis et stillads skal se ud ifølge Arbejdstilsynet i en given situation på byggepladsen. Informationerne skal findes på de forskellige sprog, der tales på arbejdspladsen, forklarer Peter Nordstrøm.
Helt overordnet bliver grundig uddannelse i sikkerhed og arbejdsmiljø et vigtigt element i forbindelse med etableringen af byggepladsen og byggeriet ved og på Femern Bælt.
– Der skal skabes en ånd og en kultur på arbejdspladsen, som gør det naturligt at være bevidst om sikkerhed. Alle skal tage ansvar og hele tiden have fokus på at tilrettelægge arbejdet, så det er så sikkert at udføre som muligt for en selv og ens kolleger. Det er jeg overbevist om, vi nok skal lykkes med, siger Peter Nordstrøm.
Eksterne eksperter
For at hente inspiration har Femern A/S talt med førende eksperter i arbejdspladssikkerhed. Blandt dem er folkene bag sikkerhedskonceptet for OL-byggeriet i London, som stod på i en årerække op til OL i 2012. Byggeriet blev blandt andet kendt for, at der ikke var en eneste arbejdsulykke med dødelig udgang.
– Vi har hentet inspiration rundt omkring i verden fra de store byggepladser, hvor man er kendt for at være længst fremme i forhold til sikkerhed og arbejdsmiljø. Foruden folkene bag OL-byen har vi blandt andet set på, hvordan de arbejder med sikkerhed på det meget omfattende jernbanebyggeri CrossRail, der i øjeblikket foregår i London. Vi har desuden hentet inspiration fra byggeriet af Øresundsforbindelsen, hvor sikkerhedsstandarderne også var ekstremt høje, siger Peter Nordstrøm.