Danske ingeniører og arkitekter bag Storbritanniens største bro

Storbritanniens højeste og verdens længste skråstagsbro er åbnet for millioner af trafikanter. Rambøll og Dissing+Weitling har markante andele i byggeriet.
Queensferry Crossing. Foto: Transport Scotland.
Queensferry Crossing. Foto: Transport Scotland.

Fakta: Queensferry Crossing

  • – Storbritanniens højeste bro og verdens længste skråstagsbro med tre pyloner
  • – Designet er resultatet af mere end 20.000 produktionstegninger
  • – Broen er 210 meter over vandstanden (ved højvande), svarende til omkring 48 dobbeltdækkere stablet oven på hinanden
  • – Brodækket vejer i alt 35.000 tons, svarende til 80 styk Boeing 747
  • – 24 millioner biler forventes at krydse broen hvert år

Rambøll har stået i spidsen for konsortiet bag Queensferry Bridge, der efter seks års arbejde officielt åbnede i går. Og Dissing+Weitling har tegnet vartegnet. Der er altså tydelige danske fingeraftryk på Skotlands nye stolthed.

Queensferry Crossing er cirka 2,7 km lang med to hovedfag, hver på 650 m. og to sidefag på 223 meter. Broen skal afhjælpe den stigende overbelastning på den eksisterende bro, Forth Road Bridge, der oprindeligt var designet til 11 millioner krydsende køretøjer om året.

Mindre kø og bedre trafikstrømme

Rambøll har arbejdet tæt sammen med hovedentreprenøren FCBC og projektets kunde, Transport Scotland, på designet af broen, forbedring af de omkringliggende vejnet og brotilkørsler samt integrering af intelligent motorvejsteknologi. Teknologien anvender servicetårne, der sikrer bane- og fartkontrol samt informerer bilister om trafikpropper. Derved mindskes kødannelse og både trafikflowet og sikkerheden forbedres.

Rambøll har stået i spidsen for konsortiet med Sweco og Leonhardt, Andra og partnere, med entreprenørkonsortiet FCBC som kunde.

– Vi har arbejdet på Queensferry Crossing siden 2009, og det har både været en udfordrende og givende oplevelse. Vi har arbejdet hårdt på at flytte de innovative grænser for at skabe et konkurrencedygtigt design og har efterfølgende fortsat indsatsen under byggeprocessen i tæt samarbejde med entreprenørerne og kundens team for at optimere leveringen af projektet, siger projektdirektør i Rambølls afdeling for Internationale Broer, Lars T. Thorbek i en pressemeddelelse.

Danske broarkitekter

Dissing+Weitling har trukket på solid erfaringer med broer i designet af Queensferry Crossing. Igennem årene arkitektfirmaet således stået bag mange berømte broer rundt om i verden, blandt andet Storebæltsforbindelsens ikoniske hængebro og Stonecutters Bridge, der står som et monument over havneløbet i Hong Kong. Queensferry Crossing melder sig dermed ind i ligaen af broer tegnet af det københavnske arkitektfirma.

Kom med bag om arbejdet med Queensferry Crossing

Relateret indhold