Hvert sekund løber der op imod 16,5 kubikmeter vand igennem afvandingstunnellen Abu Hamour. Det svarer til, at den ville kunne tømme et olympisk svømmebassin på cirka to et halvt minut.
Tunnellen blev projekteret af et hold medarbejdere fra Danmark, Indien og Qatar og opført af Salini/Impregilo. Den stod færdig i 2016 og har nu vundet den prestigefyldte pris ‘Global Best Project Award’, som uddeles af Engineering News-Record.
– Jeg er så glad for, vi har vundet, for det var et fedt projekt at være med på. Det var noget nyt for Qatar – deres første tunnel bygget med tunnelboremaskine nogensinde – og vi arbejdede dybere, end de nogensinde havde gjort før, siger Vincenzo Zeuli, projektleder i COWI.
Sikkerhed, kvalitet og innovation
I bedømmelsen af projekterne fokuserede ekspertpanelet på sikkerheden, innovation, samt kvalitet i design og udførelse, og særlig vægt blev lagt på diversiteten i globale projekthold og deres samarbejde. De så også på, hvordan projektet gavner lokalsamfundet og/eller byggeindustrien.
– Fordi vi satte et hold på tværs af landegrænser, havde vi mulighed for at trække på en bredere pallette af viden og erfaring, og vi opbyggede en god arbejdsrelation med entreprenøren, hvilket spillede en stor rolle i at sikre et vellykket projekt, siger Vincenzo Zeuli.
Bæredygtig beton
Abu Hamour tunnellen er 9,5 kilometer lang og 3,7 meter bred, og projektet omfattede projektering og udførelse af en skybrudstunnel og adgangsskakter i Doha langs ruten fra Musaimeer Street til New Doha International Airport, hvor der er planlagt en ringvej.
Tunnellens placering – i et varmt og fugtigt miljø med en høj koncentration af klorider og sulfater i jorden og grundvandet – betød, at projekteringen måtte nytænkes for at opfylde kravet om en levetid på 100 år. Især et krav om en yderst holdbar foring gjorde sig gældende.
COWI er bannerfører inden for stålfiberarmeret beton – en teknik, der netop sikrer en foring af højeste holdbarhed. En anden stor fordel er, at den genererer 60-70 procent mindre CO2 end konventionelle betonforinger. Projektholdet anvendte denne teknik på Abu Hamour-tunnellen og opfyldte derved kravene til levetid.
Første gang, COWI brugte stålfiberarmeret beton, var på STEP-projektet (Strategic Tunnel Enhancement Programme) i Abu Dhabi – hvilket var første gang, at teknologien blev brugt i en boret tunnel i Mellemøsten.