Cowi skal projektere udvidelse af New Yorks metro for 13 mia. kr.

Den danske ingeniør- og rådgivningsvirksomhed har fået en central rolle i udvidelsen af New Yorks metrosystem.
Illustration af indgangen til en kommende station ved 125th Street og Lexington Avenue.
Indgangen til en kommende station ved 125th Street og Lexington Avenue, som bliver en del af den omfattende metroudvidelse. Illustration: The Metropolitan Transportation Authority (MTA).

Cowi er blevet valgt som projekterende for fase 2 af et af de mest komplekse igangværende transportinfrastrukturprojekter i USA.

Kontrakten omfatter cirka 2,4 km dobbelte tunneler, stationsvægge samt genbrug af et eksisterende tunnelafsnit. Derudover indgår opførelsen af overjordiske bygninger til ventilations-, mekaniske og elektriske installationer samt muligheder for detailhandel og offentlige formål. 

Læs også

Cowi med rekordhøj indtjening: Nærmer sig mål om EBITA-margin på 10 %

Sammen med et hold af underrådgivere vil Cowi trække på sin ekspertise inden for tunnelprojektering og rehabilitering af transitfaciliteter.

– Det er et teknisk komplekst job i et af verdens mest udfordrende underjordiske miljøer. Vores rolle er at inddrage hele Cowis ekspertise inden for projektering af tunneler og underjordiske konstruktioner for at sikre, at bygbarhed, sikkerhed og effektivitet er indlejret i alle faser, siger Thomas Dahlgren, executive vice president for COWI i Nordamerika. 

50 års erfaring

Cowi udfører opgaven på vegne af Connect Plus Partners (Connect+), et joint venture mellem Halmar International og FCC Construction.

– Med 50 års erfaring i USA og mere end 450 tunnelprojekteringsspecialister verden over i baghånden har vi et af de største og mest specialiserede hold i branchen. Takket være vores størrelse og viden har vi kapaciteten til at håndtere alle projekteringsaspekter i et projekt af denne størrelse og betydning, siger Thomas Dahlgren.

Læs også

Cowi opretter ny direktørstilling og udnævner erfaren profil

Projektet har en værdi på 1,972 mia. dollars – svarende til ca. 12,59 mia. kr. – og skal øge mobiliteten for byens mere end 100,000 daglige pendlere ved at reducere belastningen på de eksisterende metrolinjer.

Byggeriet forventes at starte i begyndelsen af 2026, tunnelboremaskinerne starter op i 2027, og kontrakten forventes afsluttet i 2030.

Relateret indhold