Om projektet
- – 21 tunnelboringsmaskiner og 27.000 mennesker fra hele verden arbejder på fuld tid for at færdiggøre 113 kilometer metrotunneler og 74 stationer i Doha.
- – Metrosystemet består af 4 metrolinjer.
- – Qatars overordnede mål er at forbedre infrastrukturen i den eksisterende offentlige transport samt at reducere den bymæssige overbelastning/trængsel frem mod 2030.
?Qatar Rail har valgt at ændre dele af den planlagte decentrale køling med et tørluft ventileret kølesystem ved hver station og i stedet benytte et mere energieffektivt fjernkølingssystem i den nye Doha Metro, hvor cirka 130 Cowi-ingeniører varetager projekteringsarbejdet på Røde Nord-undergrundslinjen, der består af to tunneler af hver 13 kilometers længde og syv undergrundsstationer.
– Fordelen ved fjernkøling er, at det er mere energieffektivt og mindre pladskrævende end decentral køling med et tørluft-ventileret kølesystem ved hver station, siger design manager i Cowi, Niels Vilstrup.
Det har krævet mange unikke og kreative løsninger at udføre arbejdet.
Niels Vilstrup Design manager, Cowi
Med ørkentemperaturer over 50 grader er Doha Metros kølesystem afgørende for driften, sikkerheden og komforten på metrostationerne, ligesom det vil have stor betydning inde i tunnelerne ved eventuelle toghavarier.
Mere køling for mindre
Det globale behov for fjernkøling er stadigt stigende på grund af urbanisering, klimaforandringer og behovet for mere energieffektive løsninger. Generelt kan et større fjernkølingssystem være op til 40-50 procent mere energieffektivt end et decentralt kølingsystem.
Oprindeligt var betonvæggene i tunnelerne i Dohas Metro ikke designet til at understøtte tunge, vandfyldte 18″-kølerør, som er nødvendige for fjernkølingsystemet. Derudover har tunnelerne mange kurver og højdeforskelle, som stiller høje krav til fleksibiliteten af rørene og specielt til designet på rørbæringerne.
– Det har krævet mange unikke og kreative løsninger at udføre arbejdet, men heldigvis har vi mange dygtige specialister inden for både tunnelkonstruktioner, rørdesign og fjernkølingsdesign, siger Niels Vilstrup.
Et Cowi-ledet design-joint venture er ansvarlig for alt bygnings-, maskin-, el- og rørarbejde samt det arkitektoniske arbejde på undergrundslinjen, der er en central del af Doha Metro-systemet.