Byens Bro går i højden

Den 40 meter høje stålpylon er nu rejst på Byens Bro i Odense, der binder byen sammen med havnen over 15 jernbanespor.
Byens Bro i Odense skal strække sig over 15 jernbanespor, når den er klar til brug i maj. Illustration: Gottlieb Paludan.
Byens Bro i Odense skal strække sig over 15 jernbanespor, når den er klar til brug i maj. Illustration: Gottlieb Paludan.

I denne uge blev den 40 meter høje stålpylon rejst på Byens Bro i Odense, der skal binde byen endnu tættere sammen med havnen og dermed også skabe mere liv på havnen. Fodgængere og cyklister vil, når broen står klar til brug i slutningen af maj, kunne krydse de 15 jernbanespor, der ellers gennemskærer arealet omkring broen. Og netop arbejdet over og omkring de mange spor har krævet stor planlægning i forbindelse med byggeriet.

– Den største udfordring har været at komme ind over de 15 spor, som der jo er togtrafik på. Der er tale om et trafikknudepunkt, så vi har haft stort fokus på at sikre mobiliteten på sporene og så selvfølgelig også på sikkerheden i forhold til at bygge i forbindelse med en jernbane. Vi har på intet tidspunkt spærret for trafikken på sporene, idet vi i videst muligt omfang har bygget rundt omkring togtrafikken, siger projektleder ved Odense Kommune, Poul-Ivan Ikkala.

Den største udfordring har været at komme ind over de 15 spor, som der jo er togtrafik på.

Poul-Ivan Ikkala Projektleder, Odense Kommune

De 15 jernbanespor i Odense deles mellem almindelige trafikspor, lokaltrafik, et jernbanemusem og DSB’s klargøringsarealer, og byggeriet har i samarbejde med DSB tilrettelagt hvilke spor, der skulle spærres i dagtimerne, så broarbejdet kunne forløbe bedst muligt.

Et vartegn for byen

Gottlieb Paludan og Public Arkitekter står bag designet af stibroen, mens Anita Jørgensen står for den kunstneriske del. Odense Kommune har ønsket, at broen skal blive et centralt vartegn, der ikke blot er funktionel, men også en smuk oplevelse både tæt på og på afstand.

Byens Bro bliver 135 meter lang, og for at kunne rejse den 40 meter høje pylon på sydpladsen, har Bladt Industries, der står for opførelsen, støbt i alt cirka 3.400 tons beton og monteret omkring 435 tons stål. Projektet forventes at koste cirka 116 millioner kroner.

Byens Bro tages i brug den 29. maj, men der vil foregå arbejde på og omkring broen frem til den endelige færdiggørelse i august.

Det er Bladt Industries, der opfører Byens Bro, der bliver 135 meter lang. Foto: Kristina Tvedskov.
Det er Bladt Industries, der opfører Byens Bro, der bliver 135 meter lang. Foto: Kristina Tvedskov.

Relateret indhold