I 2022 blev forundersøgelsen af en stormflodsplan for hovedstadsområdet sat i gang, og i løbet af de i år er to rapport om henholdsvis sikringsniveauer, tekniske løsninger, miljøforhold og anlægsomkostninger udkommet.
Heri lyder bl.a., at store offentlige værdier kan blive ramt, og at flere hundredetusinde borgere kan komme til at leve uden varme og anden forsyning:
Sikring af 60 km kyststrækning inkl. to store stormflodsporte og en anlægstid på 30-40 år kræver både planlægning og økonomi.
DTU: Manglende klimasikring vil koste over 400 milliarder
På denne baggrund har borgmestre fra Hvidovre, København, Dragør og Tårnby nu haft foretræde for Transportudvalget for at tale om stormflodssikring af hovedstadsområdet.
I dag siger Kystbeskyttelsesloven nemlig, at det alene er dem i første række til vandet, der skal betale for den omfattende stormflodssikring, der er brug for i hovedstaden. I praksis vil det betyde at få skal betale for at hele Danmarks hovedstad beskyttes mod stormfloder, og det vil de fire borgmestre altså have ændret.
En kæmpe opgave
– Vores hovedstad rummer også historiske bygninger og kulturelle monumenter, som har værdi for os alle som danskere. Så når vandet stiger, står vi med en kæmpe opgave, der kræver, at vi løfter i flok, siger Anders Wolf Andresen, der er borgmester i Hvidovre Kommune.
Udbud: Flodbyens nye vartegn skal beskytte Randers mod stormflod
Borgmester i Dragør, Kenneth Gøtterup, påpeger, at selv en ’mindre’ stormflod med en vandstandsstigning på 170 cm over normalen vil få store og uoverskuelige konsekvenser for kommunen:
– En stor del af private boliger, offentlige bygninger og ikke mindst vores fredede og bevaringsværdige bymidte med 300 huse vil blive oversvømmet.
Ikke små anlæg
Ligeledes fremhæver borgmester i Tårnby, Allan S. Andersen, at Tårnby Kommune er et af landets centrale infrastrukturelle knudepunkter med både lufthavn, metro, motorvej og Øresundsbroen:
– Vi er også hjemsted for størstedelen af Naturpark Amagers rekreative værdier. Som borgmester ønsker jeg, at staten vil medvirke til at finde en både solidariske og økonomisk realiserbar løsning for hovedstadsområdet.
Højvandsmure, diger og hævet terræn skal sikre Sønderborg Havn
Teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod, supplerer:
– Jeg håber, at Christiansborg vil være med til, at hovedstadsområdet bliver et pilotprojekt for, hvordan vi i fællesskab skal sikre Danmark mod stormfloder. Det er ikke små anlæg, der er tale om.