Analyse: Fast forbindelse kan gøres CO2-neutral – for op mod 3 mia. kr. ekstra

For en merpris på mellem 1,3 og 2,9 mia. kr. kan en fast forbindelse mellem Als og Fyn blive opført uden at belaste klimaet, viser en ny bæredygtighedsanalyse.
Visualisering af en bro over et stykke vand
Der er undersøgt ni forskellige løsninger for en kyst-til-kyst-forbindelse mellem Als og Fyn. En skråstagsbro i kombination med en bjælkebro mellem Fynshav og Horneland er vurderet til samlet set at være den bedste løsning. Visualisering: Schønherr

Sund & Bælt og Vejdirektoratet offentliggjorde lige inden jul den færdiggjorte forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Forundersøgelsen, der er udført ml. 2022 og 2024, viser, at en forbindelse er teknisk mulig at anlægge.

Den peger dertil på, at hvis man politisk vil gå videre med projektet, vil en broløsning mellem Fynshav og Horneland være mest relevant at undersøge nærmere. Forundersøgelsen viser også, at det er muligt at opgradere eksisterede vejanlæg.

Der er undersøgt ni forskellige løsninger for en kyst-til-kyst-forbindelse mellem Als og Fyn i form af sænketunnel, boret tunnel og forskellige typer broer.

Læs også

Augustenborgs gamle rådhus bliver til nyt sundhedshus

En skråstagsbro i kombination med en bjælkebro mellem Fynshav og Horneland er vurderet til samlet set at være den løsning, det vil være mest relevant at undersøge nærmere, hvis man politisk beslutter at gå videre med projektet. 

Det samlede anlægsoverslag for en fast forbindelse mellem Als og Fyn i form af en skråstagsbro i kombination med en bjælkebro samt opgradering af landanlæg er estimeret til 22,2 mia. kr.

Undersøgelsen har haft fokus på, at forbindelsen skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende.

Påvirker ikke klimaet negativt

Blot få dage senere kunne den selvstændige organisation AlsFynForbindelsen byde ind med resultatet af en bæredygtighedsanalyse, som Kraka Economics har udført organisationen.

Undersøgelsen viser bl.a., at det for en samfundsøkonomisk merpris på mellem ca. 1,3 og 2,9 mia. kr. vil være muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt. Dertil vil helt nye naturområder kunne skabes.

Visualisering af en motorvej, der forsvinder ind i et bakket landskab
Der bliver mulighed for at skabe helt nye naturområder ved den potentielt kommende, faste forbindelse mellem Als og Fyn. Blandt andet i Svanninge Bakker og ved Bøjden Nor, viser en ny bæredygtighedsanalyse. Visualisering: Schønherr

Bestyrelsesformand i AlsFynForbindelsen og forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, siger:

– En fast forbindelse mellem Als og Fyn er et godt eksempel på, hvor det giver mening at udbygge vores vejnet, så danske virksomheder får lettere adgang til det tyske og europæiske marked. Det vil bidrage med arbejdspladser og vækst. Med fremtidens nye teknologier tyder alt på, at vi kan gøre det CO2-neutralt, og med de rette tiltag kan projektet endda også bidrage positivt til naturen i området.

Startede i 2017

Arbejdet med en fast forbindelse mellem Fyn og Als startede i 2017 som et samarbejdsprojekt mellem Faaborg-Midtfyn og Sønderborg kommuner. Beslutningen om at gennemføre en forundersøgelse af den faste forbindelse blev i 2021 truffet i forbindelse med infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat 20 mio. kr. til arbejdet.

Læs også

Bliver i familien: Fynsk fugefirma på nye hænder 

I 2023 blev projektet til den selvstændige organisation AlsFynForbindelsen. Organisationen er dannet for at varetage lokale interesser, herunder at belyse alle perspektiver relateret til en mulig fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Opstarten af projektet er i bæredygtighedsanalysen lagt sidst i 2030’erne.

Relateret indhold