Aarsleff-Siemens får elektrificeringskontrakt

Fredag kunne et konsortium bestående af Aarsleff-Siemens endelig hive en længe ventet kontrakt i hus til en værdi af 2,8 milliarder kroner.
Aarsleff-Siemens har fået elektrificeringskontrakten på i alt 1300 kilometer jernbane, der skal elektrificeres frem til 2026. Foto: Colourbox.
Aarsleff-Siemens har fået elektrificeringskontrakten på i alt 1300 kilometer jernbane, der skal elektrificeres frem til 2026. Foto: Colourbox.

Banedanmark har fredag underskrevet kontrakt om elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet med konsortiet Aarsleff-Siemens. Kontrakten har en samlet pris på 2,8 milliarder kroner. Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

– Vi ser frem til sammen med Aarsleff-Siemens at elektrificere yderligere 1300 kilometer af den danske jernbane. Den kommende elektrificering af en lang række strækninger rundt om i landet er en af de centrale dele i hele arbejdet med at skabe fremtidens jernbane og vil både give passagererne kortere rejsetider og jernbanen en grønnere profil, fortæller administrerende direktør i Banedanmark, Jesper Hansen, og tilføjer:

Vi ser frem til sammen med Aarsleff-Siemens at elektrificere yderligere 1300 kilometer af den danske jernbane.

Jesper Hansen Adm. direktør, Banedanmark

– Kontrakten er tildelt efter forhandling som en totalentreprise, og jeg noterer mig med stor tilfredshed, at kontrakten for alle strækninger ligger inden for budget.

Fire konsortier bød ind

Banedanmarks administrerende direktør er meget tilfreds med, at det har været forhandlinger med fire stærke bydere, så man under de løbende forhandlinger har fået en god konkurrence om kontrakten på elektrificering af den danske jernbane.

Kontaktens tildelingskriterier er vægtet således, at prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.

Der er tale om både kendte og erfarne samarbejdspartnere. Aarsleff har i mange år arbejdet på jernbanen med forskellige anlægsprojekter, og Siemens leverer det nye CTBC signalsystem til S-banen, så det er partnere, Banedanmark har et godt kendskab til fra deres andre projekter.

Et stort arbejde

I alt skal 1300 kilometer jernbane elektrificeres frem mod 2026. Dette indebærer ud over selve udrulningen af elektrificeringen også en række ændringer af infrastrukturen, bl.a. ombygning af broer for at sikre plads til køreledninger under dem, immunisering af andre installationer overfor elektrificering, rydning af vegetation langs jernbanen m.m.

Kontrakten med Aarsleff-Siemens omfatter elektrificering af alle de politisk besluttede strækninger. Den første strækning, der bliver elektrificeret, er den 57 kilometer lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov. Efterfølgende følger strækningerne Køge Nord-Næstved, København-Ringsted, Ringsted-Holeby, Roskilde-Kalundborg, Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn og Vejle-Struer.

Herudover indgår der i kontrakten option på elektrificering af yderligere strækninger bl.a. Vestfyn, Vejlefjord broen, Hovedgård-Hasselager.

Konsortiet Aarsleff-Siemens består af Per Aarsleff A/S, Siemens A/S og Siemens AG. Aarsleffs konsortieandel udgør cirka 1,8 milliarder kroner og foruden moderselskabet Per Aarsleff A/S involverer projektet datterselskaberne Aarsleff Rail A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.

Relateret indhold