Aalborg Portland skal levere 1,2 mio. tons cement til Femern Bælt-tunnelen

Aalborg Portland har vundet udbuddet på cementleverancer til Danmarks hidtil største infrastrukturprojekt og vil anvende en ny cement målrettet anlægskonstruktioner og større infrastrukturprojekter med op mod 20 % lavere CO2-aftryk.
Cementvoluminen til Femern Bælt-forbindelsen er ca. tre gange større sammenlignet med Storebæltsbroen. Illustration: Femern.
Cementvoluminen til Femern Bælt-forbindelsen er ca. tre gange større sammenlignet med Storebæltsbroen. Illustration: Femern.

Aalborg Portland har vundet udbuddet på cementleverancer til Femern Bælt-tunnelen, som bliver verdens længste sænketunnel, når projektet står klar i 2029.

Aftalen, der løber frem til maj 2027, omfatter leverancer af omkring 1,2 millioner tons cement af typen Aalborg Solid.

Læs også: Femern Bælt når den største milepæl – er maksimalt forberedt

Virksomheden skal levere cementen fra Aalborg til Rødbyhavn og håndtere hele forsyningskæden inklusive logistik, som bliver med skibstransport for at minimere CO2-udledninger. Den første skibsleverance til tunnelbyggeriet forventes at lande til august i år.

Femern Bælt-forbindelsen er et af de største infrastruktur-projekter i Europa målt på værdi, eftersom Femern Bælt-forbindelsen er en del af en grønnere transportkorridor i Europa, som bl.a. styrker transport af varer og gods med elektriske tog og sikrer bedre forbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa. Foto: Femern.
Femern Bælt-forbindelsen er et af de største infrastruktur-projekter i Europa målt på værdi, eftersom Femern Bælt-forbindelsen er en del af en grønnere transportkorridor i Europa, som bl.a. styrker transport af varer og gods med elektriske tog og sikrer bedre forbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa. Foto: Femern.

– Vi er stolte af, at vi får mulighed for at levere cement til et historisk infrastrukturprojekt, der vil komme utallige mennesker til gavn i både Danmark og resten af Europa. For Aalborg Portland og dansk cementproduktion er det et prestigeprojekt, og samtidig er Femern Tunnelen også en understregning af, hvorfor cement er et uundværligt materiale, når det gælder anlægskonstruktioner og infrastrukturprojekter i denne skala, siger CEO Søren Holm Christensen fra Aalborg Portland.

Ny cement til anlæg og infrastruktur

Aalborg Solid er en ny CO2-reduceret cement målrettet anlægskonstruktioner og større infrastrukturprojekter med op mod 20 % lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel cement til anlægskonstruktioner, lyder det. Anvendelsen af Aalborg Solid cement sker til fordel for den konventionelle såkaldte Lavalkali Sulfatbestandig cement, der siden 1970’erne har været den foretrukne til infrastrukturprojekter i Danmark, oplyser virksomheden.

Fælles for begge cementtyper er, at de er godkendte til anvendelse i såkaldte aggressive miljøer, hvor betonkonstruktioner f.eks. udsættes for stor fugt- og saltpåvirkning eller anden kemisk påvirkning.

Læs også: De skal designe kæmpe-fundamenter til vindmøllepark ved Amager

– I Danmark har vi nogle meget høje krav til cementers styrke, og det gør sig særligt gældende for konstruktioner som eksempelvis en sænketunnel, der er udsat for konstant salt- og fugtpåvirkning. Derfor har udvikling og gennemtestning af Aalborg Solid været et stort fokusområde de seneste år, og det giver os nu mulighed for at levere en CO2-reduceret cement til fremtidige infrastruktur-projekter, der skal kunne modstå belastningen i såkaldte aggressive miljøer, forklarer Søren Holm Christensen.

Aalborg Portland har desuden leveret cement til byggepladsen og produktionsfaciliteterne på den danske side af Femern-projektet, herunder til arbejdshavnen Rødbyhavn. I projektets levetid vil produktionsanlægget i området tælle verdens største tunnelfabrik.

Relateret indhold