500.000 m3 jord: Nu starter tunneludgravningen i Nordhavn

Vejdirektoratets entreprenør på Nordhavnstunnelen går nu i gang med at grave ud til selve tunnelen, som skal forbinde Østerbro og Nordhavn.
Først blev der sejlet sand ind, og en stor del af Svanemøllehavnen blev fyldt op. Så blev der vibreret og banket spuns, sat sekantpæle og jord- og opløftsankre. Nu skal entreprenøren til at fjerne jord og sand for at give plads til selve støbning af tunnelen. Foto: Vejdirektoratet.
Først blev der sejlet sand ind, og en stor del af Svanemøllehavnen blev fyldt op. Så blev der vibreret og banket spuns, sat sekantpæle og jord- og opløftsankre. Nu skal entreprenøren til at fjerne jord og sand for at give plads til selve støbning af tunnelen. Foto: Vejdirektoratet.

For at bygge et af Københavns største infrastrukturprojekter, Nordhavnstunnelen, skal der graves ud og herefter støbes betonbund, -sider og -loft i udgravningen, som efterfølgende bliver dækket til, så lystsejlerne kan få deres havn tilbage om et par år.

Selve udgravningen starter Vejdirektoratets entreprenør Besix – MTH JV nu på, og i den kommende tid vil mere end 270.000 m3 jord forlade byggepladsen på Nordhavnssiden og bliver kørt i depot, ligeledes i Nordhavnen.

Læs også: Nordhavnstunnelen: Bravida installerer for mere end 200 mio.

Derudover vil mere end 90.000 m3 jord blive nyttiggjort ifm. anlægget af tunnelen, og dertil kommer jord og sand fra Kalkbrænderiløbet og Svanemøllehavn. Desuden vil en del materialer også blive placeret i Svanemøllehavnen og Kalkbrænderiløbet for at sænke antallet af lastbiltransporter.

Udgravningen starter op på Nordhavnssiden (markeret med blå). Herefter er det planen, at entreprenøren rykker til Svanemøllehavn i forsommeren (markeret med rød) og ender på byggepladsområdet ved Færgehavnsvej (markeret med gul).
Udgravningen starter op på Nordhavnssiden (markeret med blå). Herefter er det planen, at entreprenøren rykker til Svanemøllehavn i forsommeren (markeret med rød) og ender på byggepladsområdet ved Færgehavnsvej (markeret med gul).

– Det er rigtig meget sand og jord, vi skal have væk fra byggepladsen, og når udgravningen kommer op i kadence i løbet af foråret og sommeren, vil der forventeligt være op til 200 daglige lastbiltransporter fra Svanemøllehavnside og Nordhavn, siger Mette Stender, projektleder i Vejdirektoratet.

Lille forsinkelse kan indhentes

Udgravning af tunneltraceet kommer til at foregå hele 2024, og i første omgang starter arbejdet med at grave ud til tunnelen i Nordhavn.

I løbet af forsommeren starter udgravningen op på Østerbrosiden, hvor en stor del af de godt 337.000 ton sand, der blev fyldt i Svanemøllehavnen for et års tid siden, igen fjernes i tunneltraceet. I første omgang bliver sandet genbrugt på byggepladsen til adgangsveje og til at styrke arbejdsplatformen.

Læs også: Bugtende Vejle-bro i spil til nordisk bropris

– Vi er glade for, at vi stort set kom i mål med de støjende aktiviteter fra vibrering og hamring af spuns hen over efteråret og vinteren trods udfordrende vejr med megen nedbør og blæst, som gjorde det svært for vores entreprenør, siger Mette Stender.

– Vi kommer heller ikke udenom en lille forsinkelse i projektet, men heldigvis ikke i et omfang, der ikke kan indhentes over de kommende måneder.

Læs også: Fremgang: Letbaneskinner snart klar til test

Efter planen går støbningen af tunnelen i gang i løbet af sommeren 2024.

Relateret indhold