Ajos har vundet ordren på to dobbelthejs, der skal monteres i de fremtidige elevatorskakter i den 29 etager og 110 meter høje sidste etape af C.F. Møllers Point Hyllie i Malmö-bydelen Hyllie.
Den første fase blev færdiggjort i 2010. Hidtil har man færdiggjort tre af de fire etaper. Den fjerde og højeste bygning bliver på 110 meter og bliver dermed Sveriges femte højeste skyskraber og Malmös næsthøjeste efter Turning Torso.
Sidste etape skal primært huse kontorer, mens hele projektet omfatter butikker, restauranter og kontorer samt lejligheder. Projektet ligger midt i det nye Hyllie-distrikt med station og Malmö Arena som nærmeste naboer. Byggeriet begyndte i 2009 og ventes afsluttet i 2019. Hele projektet forventes at koste 1,6 milliarder kroner.
– De to dobbelthejs er designet specielt til opgaven, fordi montering i de fremtidige elevatorskakter kræver noget specielt. Der er ikke ret meget plads, så de to hejs er ikke så store, men de har uændret løftekapacitet og hastighed, fortæller teknisk chef Jørgen Saabye, Ajos.
De to hejs er henholdsvis ca. 100 meter og ca. 80 meter høje. Ajos leverer til Byggefirmaet Peab Sverige AB, som Ajos i forvejen har et godt samarbejde med.
– Der er indkøbt nye hejs til opgaven, fordi vi forventer, at andre vil vælge løsningen med elevatorskakter i fremtiden. Den store udfordring er, at hejsene skal ud igen, når byggeriet er færdiggjort. Vi kan sagtens få dem ind, men det vanskelige er at designe hejsene, så de kan afmonteres og transporteres ud af bygningen, når byggeprocessen er afsluttet. Det er meningen, at vi skal bygge de to dobbelthejs med i højden efterhånden, som byggeriet skrider frem. Naturligvis benyttes der kraner, men en del af materialerne og alt mandskabet vil blive fragtet op via de to dobbelthejs, så de bliver et vigtigt omdrejningspunkt for byggeriet, siger Jørgen Saabye.
Beredskab på plads
Ajos kommer til jævnligt at have montører i Malmö, eftersom de to hejs skal udbygges i takt med byggeriet.
– Eftersom byggehejs er omdrejningspunkt for byggeprocessen, er det vigtigt, at kunden kan stole på, at vi ikke bliver en flaskehals i processen. Det betyder, at vi skal have et beredskab til at udbygge hejsløsningen løbende, og det betyder, at der skal ske en løbende servicering, så driftssikkerheden er helt i top, fortæller han.
Virksomheden indkøbte de to nye dobbelthejs sammen med et større antal traditionelle hejs for at være på højde med kundernes krav og forventninger. En stor del af de nye hejs kører på færdiggørelsen af Københavns metro.
De mange hejs er indkøbt hos den førende leverandør, Alimak og rummer den nyeste teknologi som frekvensomformer og etagevalg. Frekvensomformer betyder, at hejsen har større komfort med ‘bløde stop’, og de kører hurtigere end andre fabrikater.
Med en dobbelt hejs er der mulighed for at programmere hejset til at prioritere valgene af etage, så hejset vælger den nærmeste kabine og dermed giver det højeste tempo i afviklingen af trafikken.