Unicon: Har flyttet grænserne for, hvad man troede, var muligt

Betonproducenten har udviklet en ny betontype på forsøgsniveau, der reducerer CO2-aftryk med over 50 % sammenlignet med branchegennemsnittet, og opfordrer byggeriets parter til at genoverveje nutidens måde at arbejde på.
- Efter 28 dage har denne forsøgsbeton en såkaldt trykstyrke på 5, hvilket er uden for standarderne, men alligevel rigeligt til, at betonen er hærdet så meget, at der kan bygges videre på den i mange tilfælde. Og efter 56 dage er styrken steget tilstrækkeligt, således den ligger inden for standarderne, forklarer Ib Bælum, teknologichef hos Unicon.
- Efter 28 dage har denne forsøgsbeton en såkaldt trykstyrke på 5, hvilket er uden for standarderne, men alligevel rigeligt til, at betonen er hærdet så meget, at der kan bygges videre på den i mange tilfælde. Og efter 56 dage er styrken steget tilstrækkeligt, således den ligger inden for standarderne, forklarer Ib Bælum, teknologichef hos Unicon.

Den CO2-reducerede cement Futurecem med op til 30 % lavere CO2-aftryk lagde fundamentet.

Nu har Unicon i løbet af det seneste år udviklet en ny beton på forsøgsbasis, der potentielt kan rykke standarderne inden for betonbyggeri.

Prototypen på en ‘ultra low carbon’-beton har over 50 % lavere CO2-aftryk sammenlignet med branchegennemsnittet for tilsvarende konventionel beton i 2020.

– Vi har det seneste år arbejdet intensivt på at flytte grænserne for, hvad vi troede, der var muligt inden for CO2-reduceret beton, siger Casper Mathiasen, direktør i Unicon.

– Samtidig har vi udfordret os selv og den vanetænkning, der hersker ift. fremstillingen af beton og forventningen til dens egenskaber, tilføjer han.

Opnår styrken på et senere tidspunkt

Den nye beton består primært af en den CO2-reducerede cement Futurecem, der har op til 30 % lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel cement, i kombination med flyveaske.

Betonen baserer sig udelukkende på betonrester, opsamlet regn- og procesvand, flyveaske samt den CO2-reducerede cement Futurecem. Hærdetiden er imidlertid længere end for konventionelle betoner, og derfor udfordrer betonproducenten nutidens byggeplanlægning med henblik på at skabe endnu større CO2-reduktioner i byggeriet.
Betonen baserer sig udelukkende på betonrester, opsamlet regn- og procesvand, flyveaske samt den CO2-reducerede cement Futurecem. Hærdetiden er imidlertid længere end for konventionelle betoner, og derfor udfordrer betonproducenten nutidens byggeplanlægning med henblik på at skabe endnu større CO2-reduktioner i byggeriet.

Derudover baserer betonen sig udelukkende på genbrugsbeton fra nedknusning af egne betonrester i stedet for naturligt tilslag fra grusgravene, ligesom der kun anvendes opsamlet regnvand og genanvendt procesvand i stedet for rent drikkevand i betonblandingen.

– Vi står med et rigtig stærkt resultat, der både sikrer en markant CO2-reduktion og samtidig opnår styrken, men på et senere tidspunkt. Det handler dog ikke kun om CO2, men også om at tænke cirkulært og sikre en så høj ressourceeffektivitet som muligt, hvorfor vi udelukkende udnytter genbrugsbeton og genanvendt vand i betonblandingen, siger Casper Mathiasen.

Længere hærdetid er et grundvilkår

Betonen har et CO2-aftryk på 80 kg pr. m3, mens en sammenlignelig konventionel beton har et aftryk på 170 kg pr. kubikmeter beton.

Ifølge Ib Bælum, teknologichef hos Unicon, er potentialet i den nye ultra low carbon betons anvendelsesmuligheder mange, men begrænser sig foreløbigt til projekter uden for standarderne.

Længere hærdetid er imidlertid et grundvilkår, hvis man vil skabe en markant CO2-reduktion i betonen:

– Udfordringen med beton med ultralavt CO2-aftryk på under 100 kilo pr. m3 er, at de mekaniske egenskaber og betonens fulde styrke udvikles langsommere, hvorfor man må finde sig i at vente lidt længere end de normale 28 dage, som er standardtidsgrænsen for beton.

– Efter 28 dage har denne forsøgsbeton en såkaldt trykstyrke på 5, hvilket er uden for standarderne, men alligevel rigeligt til, at betonen er hærdet så meget, at der kan bygges videre på den i mange tilfælde. Og efter 56 dage er styrken steget tilstrækkeligt, således den ligger inden for standarderne, forklarer Ib Bælum.

Det er ventetiden værd

Direktør Casper Mathiasen opfordrer derfor byggeriets parter til at genoverveje nutidens måde at arbejde på, således man eksempelvis kan tage højde for længere styrkeudviklinger med henblik på at opnå nogle markante CO2-reduktioner:

Unicon haft som mål at gøre den såkaldte Uni-Green beton-serie til sin nye standardbeton, og sideløbende har virksomheden udforsket mulighederne for at skabe yderligere CO2-reduktioner.
Unicon haft som mål at gøre den såkaldte Uni-Green beton-serie til sin nye standardbeton, og sideløbende har virksomheden udforsket mulighederne for at skabe yderligere CO2-reduktioner.

– Vi i byggebranchen bærer et stort ansvar for at levere nogle mere klimarigtige løsninger. Derfor må vi indse, at bedre løsninger for miljøet kræver, at vi alle er villige til at gentænke måden, vi arbejder på, hvis vi sammen skal flytte os.

– Derfor opfordrer vi til, at man tager nutidens byggeplanlægning op til revision, således der eksempelvis gives rum til længere hærdetider og styrkeudviklinger for betonstøbninger. Vi mener i hvert fald, at det er ventetiden værd, når man ser på størrelsen af CO2-reduktioner, siger Casper Mathiasen og fortsætter:

– Vi ser frem til at teste den nye ultra low carbon beton af i praksis, og her er vi afhængige af at indgå samarbejder med visionære bygherrer, entreprenører og rådgivere, der er klar til at gå nogle ekstra skridt, så vi endnu en gang kan få flyttet standarden i branchen.

Virksomheden arbejder netop nu med kommercialisering af ultra low carbon betonen og forventer at kunne lancere tre produkter baseret på teknologien inden for tre til seks måneder.

Unicon producerer årligt omkring 1 million kubikmeter beton og har en samlet lastbilflåde på 195 lastbiler.

Unicon er en del af Aalborg Portland Group, som er et datterselskab til Cementir Holding N.V.

Relateret indhold