Uerfarne bygherrer ofte selv skyld i problemerne

Et byggeforløb kan ende i bøvl, ekstraregninger og tidsplaner, der skrider, når uerfarne bygningsejere ikke kender deres rolle og ansvar overfor myndigheder og de professionelle håndværkere.
Ifølge en ny bog er det ofte bygherrens egen mangel på erfaring, der ender med at resultere i utilfredshed med håndværkeren. Foto: Colourbox.
Ifølge en ny bog er det ofte bygherrens egen mangel på erfaring, der ender med at resultere i utilfredshed med håndværkeren. Foto: Colourbox.

Håndværkeropgaver og byggesager ender jævnligt med bøvl, ekstraregninger, dårlige løsninger og tidsplaner, der skrider. Men ofte er det slet ikke håndværkerne, der fejler. I mange tilfælde skyldes problemerne bygningsejerne selv, hvis de ikke har forberedt sig på mødet med byggebranchens kotymer og kompleksitet. Som bygningsejer har man et ansvar og nogle opgaver under en byggeproces, og hvis man ikke håndterer det seriøst, går det galt.

– Byggeri er komplekst, og håndværkerne gør ofte, hvad de kan, men med en uprofessionel bygherre ved roret, risikerer alle parter et uheldigt forløb, siger Jan Felland, som er arkitekt, bygningskonstruktør og byggeøkonom samt forfatter til en ny bog til hus- og bygningsejere om at håndtere eksempelvis til- og ombygninger, nyt hus, en renovering og lignende.

Håndværkerne gør ofte, hvad de kan, men med en uprofessionel bygherre ved roret, risikerer alle parter et uheldigt forløb.

Jan Felland Ejer, Arkinaut arkitekt- og byggerådgivning

Erfaring vigtig

Ifølge Jan Felland er udfordringerne størst i sager, hvor bygningsejere mangler erfaring med byggeri. Det er for eksempel tilfældet, når ejere af enfamiliehuse, sommerhuse eller ejerlejligheder skal bygge til, bygge om eller renovere deres bolig. Desuden er det tilfældet for eksempelvis ejer- og andelsforeninger, virksomheder, private fonde og andre private ejendomsejere, som kun sjældent har med byggeri at gøre. Han mener desuden, at problemerne ofte opstår, fordi personer uden fagmæssige kundskaber eller erfaring skal varetage et ansvar, som notorisk er deres som bygningsejer, men som de sjældent har kompetencerne til at løfte fuldt ud. Når de ejer bygningen og betaler håndværkerne, er det dem, der er byggesagens øverste leder og beslutningstager, men desværre ofte på et meget tyndt grundlag.

Klare aftaler

Står det til Jan Felland vil byggeprocessen blive bedre, hvis de uprøvede bygherrer lever op til nogle tommelfingerregler: Få tegnet og beskrevet de ønskede løsninger i et udbudsmateriale, lav en præcis aftale på skrift med håndværkeren eller byggefirmaet og brug uafhængig og faglig rådgivning til de områder, man ikke selv har styr på.

Bogen “Hjælp, vi skal bygge” henvender sig til alle, der har ansvaret for at bestille håndværkere og kan i en periode bestilles som gratis e-bog. Det kan gøres her.

Relateret indhold