Transport-, bolig- og bygningsminister Ole Birk Olesen (LA) sætter i et brev til den tyske forbundstransportminister spørgsmålstegn ved, om myndighederne i Slesvig-Holsten magter opgaven omkring den tyske godkendelse af Femern-projektet.
– Som jeg nævnte for Dem under vores korte samtale i Paris den 31. januar 2017, er jeg bekymret for de slesvig-holstenske myndigheders plangodkendelsesproces for sænketunnelen under Femern Bælt. Som det blev meddelt i november 2016 afleverede Femern A/S den 15. februar sin besvarelse til godkendelsesmyndigheden i Slesvig-Holsten af de 12.600 høringssvar, der indkom i forbindelse med den anden offentlige høring i 2016. Selskabet tog alle nødvendige skridt og brugte alle til rådighed værende ressourcer til at udarbejde svar af høj kvalitet. Selskabet beskæftigede 150 internationale og tyske eksperter inden for sikkerhed, miljø, tekniske spørgsmål, juridiske spørgsmål og EU-regulering til at udarbejde svarene. Nogle af de mest kompetente tyske rådgivere og eksperter inden for disse fagområder har leveret bidrag til svarene, skriver den danske minister blandt andet til sin tyske kollega.
Alternative måder
Han langer derefter kraftigt ud efter Landdagsregeringen i Kiel, hvor minister Meyer kommer på besøg i København den 27. marts.
– Men det er også vigtigt for processen, at selskabet modtager den nødvendige rådgivning fra myndighederne i Slesvig-Holsten. Den 12. december 2016 informerede minister Meyer mig om, at plangodkendelsesprocessen aktuelt var seks måneder forsinket. De slesvig-holstenske myndigheder har endnu ikke udarbejdet en ny tidsplan. Minister Meyer forventer, at behovet for en ny tidsplan vil være afklaret i løbet af marts 2017. Baseret på tidligere erfaringer er der risiko for, at de slesvig-holstenske myndigheder vil meddele yderligere forsinkelser. Hvis det sker, vil jeg gerne mødes med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfylde vores fælles traktat på, skriver Ole Birk Olesen videre.
Enighed om projektet
Han understreger, at Tyskland og Danmark er enige om behovet for at etablere en fast forbindelse over Femern Bælt, og at der i 2008 blev underskrevet en kontrakt mellem de to stater om projektet.
– Yderligere forsinkelser i plangodkendelsesprocessen vil efter min opfattelse rejse alvorlig tvivl om de slesvig-holstenske myndigheders evne til at leve op til målene i statstraktaten. Dette har potentiale til at bringe hele Femern Bæltprojektet i fare på grund af den vedvarende usikkerhed med hensyn til den tyske plangodkendelsesproces, slutter den danske minister i brevet til sin tyske kollega.