Tunge broelementer skal på plads over motorvej

Arbejdet med Køge Nord Stations gangbro går ind i næste fase. I løbet af første weekend i august hejser stationsbroens næste elementer på plads henover Køge Bugt Motorvejen.
Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertil hørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Visualisering: COBE.
Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertil hørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Visualisering: COBE.

Det er lidt af en opgave, Banedanmark skal have udført, når man fredag den 3. august påbegynder næste fase af etableringen af Køge Nord station.

– Vi skal hejse to broelementer på hver cirka 150 tons på plads, og det ene element skal monteres henover Danmarks mest trafikerede motorvej. Det kræver præcision og plads, da vi skal bruge to store kraner til at løfte de tonstunge broelementer på plads. Derfor er det også nødvendigt at omlægge trafikken, mens vi udfører arbejdet, siger Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark.

Montagen af de i alt seks elementer til den 225 meter lange gangbro, er delt op i flere etaper. Det første element blev monteret henover S-banen i starten af november sidste år, og montagen af de tre sidste elementer, herunder elementet over motorvejens sydgående spor, forventes at ske i sidste halvdel af august.

Når gangbroen til Køge Nord Station står færdig, strækker den sig over S-banen, Køge Bugt Motorvejen samt den nye bane mellem København og Ringsted.

Gangbroen skal fra sommeren 2019 gøre det muligt hurtigt og enkelt at skifte mellem S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen og den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen.

Relateret indhold