I 2024 bliver Københavns Metro yderligere udvidet, når der bliver tilføjet 4,5 kilometer med fem stop i Sydhavn (Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg).
En fundamental komponent i etableringen af de underjordiske stationer er betonvæggene. Til at varetage den komplekse understøttelse af arbejdet med in-situ støbningen har entreprenøren valgt Peri Danmark. Forskallings- og stilladsleverandøren med hovedkontor i Greve har således leveret hele 12.000 kvadratmeter vægforskalling, 1100 tons stillads og 10 designingeniører til at stå for planlægningen. Alt i alt er det blevet til mere end 4000 tons leveret Peri-materiel.
Komplekst forløb i et urbant miljø giver udfordringer
Ethvert underjordisk byggeri med en stram tidsplan og tætbeboede omgivelser giver nogle åbenlyse udfordringer. Når der sideløbende skal bores en tunnel længere nede, begynder kompleksiteten at blive åbenbar. Derfor har entreprenøren været nødt til at sætte stor lid til de tekniske løsninger og ikke mindst den forudgående rådgivning.
– Vi valgte Peri som leverandør primært på grund af deres innovative produkter, der kunne bidrage til at løse de tekniske udfordringer, vi stod overfor. Et godt eksempel er deres MX formankre, der gør det muligt at montere forskallingen med adgang fra kun én side. Desuden formåede deres teknikere at udarbejde en løsning, der imødekom projektets kompleksitet, herunder den logistiske håndtering af den meget store mængde materiel, som besværliggøres af byggepladsernes placering i bynære miljøer med begrænset plads til opbevaring og montering, fortæller entreprenørens forskallingskoordinator.
Et avanceret puslespil
Netop monteringen af materiellet har været en udfordring. Grundet den komplekse og stramme konstruktionsplan har boringen af tunnelen og forskallingen af stationerne skullet foregå parallelt og i nogle tilfælde med meget begrænset plads. Det har haft den konsekvens, at materialerne så vidt muligt er samlet oppe på jorden og derefter hejst ned.
– Dette projekt har i nogle tilfælde været et avanceret puslespil. Nogle af elementerne til for eksempel platformvæggene kunne først sættes op efter tunnelboremaskinen havde passeret, hvilket betød, at der på det tidspunkt var begrænsede løftemuligheder, siger Alexander Hansen, projektleder hos Peri Danmark.
– Den store mængde af materiel på over 4000 tons samt antallet af forskellige forskallings-, understøtnings- og stilladsprodukter, der har været involveret, har også givet nogle logistiske hovedbrud, fortsætter projektlederen, der udpeger samarbejdet med entreprenøren, som en afgørende faktor for, at udfordringerne er løst tilfredsstillende.