Togfonden kan give 24.000 nye arbejdspladser

En ny rapport om behovet for arbejdskraft som følge af Togfonden viser, at de store jernbaneinvesteringer kan skabe nye arbejdspladser svarende til over 24.000 årsværk.
Ny rapport viser, at Togfonden vil skabe mellem 18.000 og 24.000 årsværk i det danske samfund. Selve jernbaneprojektet vil dog også opleve flaskehalsproblemer. Foto: Robert Attermann.
Ny rapport viser, at Togfonden vil skabe mellem 18.000 og 24.000 årsværk i det danske samfund. Selve jernbaneprojektet vil dog også opleve flaskehalsproblemer. Foto: Robert Attermann.

Det skaber flere arbejdspladser end forventet, når Togfondens investeringer ruller ud, og der skal sættes elmaster op og lægges nye skinner, og eksisterende jernbaner skal rettes ud og gøres hurtigere. Det viser en ny rapport om de milliardinvesteringer, regeringen vil bruge på timedrift mellem de største byer sammen med skiftet til fuld elektrificering og indførelsen af hurtigere hastigheder på de regionale jernbaner.

Eksperter fra Trafikstyrelsen, Banedanmark, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Uddannelses- og Forskningsministeriet har som led i aftalen om Togfonden analyseret hvor mange job, der kommer ud af de store investeringer.

Med så mange nye job er det er en udfordring at skaffe nok faglærte danske hænder til arbejdet.

Magnus Heunicke{break}Transportminister

Op til 24.000 nye job

Analyserne viser, at når de mange milliarder pumpes ud i samfundet, vil det have en samlet virkning på den danske beskæftigelse svarende til 18-24.000 årsværk. De mange danske job bliver skabt fra nu og frem til midten af 2020’erne.

– Hvis der er noget, vi har brug for i Danmark, så er det flere arbejdspladser og en bedre kollektiv trafik. Og vi ser med de nye tal, at Togfonden i den grad leverer begge dele, siger transportminister Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.

Risiko for flaskehalse

En stor del af jernbaneprojekterne vil blive udført i Region Midtjylland og Region Syddanmark, der dermed får størst mulighed for jobskabelse. Omfanget af udenlandsk arbejdskraft vil blandt andet afhænge af, hvor megen dansk arbejdskraft der er til rådighed. Analysen peger på en risiko for, at der kan opstå mangel på danske ufaglærte, faglærte og højtuddannede medarbejdere – fx elektrikere og ingeniører med specifik jernbaneviden.

– Med så mange nye job er det er en udfordring at skaffe nok faglærte danske hænder til arbejdet. Men det er en udfordring, vi gladeligt tager imod, for jeg er sikker på, at når der er job at få med en så spændende opgave som at bygge fremtidens jernbane, vil flere medarbejdere også tage de nødvendige kurser og uddannelser. Der er etableret et Center for Jernbaneteknologi fra 2015, men arbejdet med at sikre nok dansk arbejdskraft skal fortsætte. Blandt andet ved at øge kendskabet til de jernbanetekniske uddannelser, siger Magnus Heunicke.

Relateret indhold