Togfond kan koste skatteyderne dyrt

Skatteyderne kommer til at bøde for manglende Nordsøindtægter til Togfonden DK.
Pengene til Togfonden skal hentes hos de danske skatteydere, hvis Nordsøindtægterne fortsætter med at falde. Foto: Colourbox.
Pengene til Togfonden skal hentes hos de danske skatteydere, hvis Nordsøindtægterne fortsætter med at falde. Foto: Colourbox.

Regeringen og Dansk Folkeparti “solgte” aftalen om en Togfonden DK på 28,5 milliarder kroner med, at pengene ville komme fra oliemilliarderne i Nordsøen.

Men nu viser det sig, at aftalen omfatter en musefældeklausul, der betyder, at kommer pengene ikke fra oliemilliarderne, så skal de findes på de årlige finanslove.

Det fremgår af et svar fra skatteminister Benny Engelbrecht (S) til Venstres Peter Christensen.

Peter Christensen henviser til, at man på www.resultaterfordanmark.dk under overskriften “fra olieselskaber til hurtigere tog” kan læse, at “vi finansierer det ved at lade olieselskaberne betale det samme i skat”.

Afvigelser

Men Benny Engelbrecht slår fast, at det af aftalen mellem regeringspartierne, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti fremgår, at “eventuelle afvigelser mellem det realiserede og forudsatte merprovenu fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger”.

– Det betyder, at hvis skønnet for merprovenuet for harmoniseringen viser sig at være større eller mindre end det skønnede niveau ved aftalens indgåelse, så vil det blive håndteret inden for de mellemfristede finanspolitiske rammer. Beløbet til Togfonden påvirkes derfor ikke, oplyser skatteministeren.

Nutidsdansk

Sagt på nutidsdansk betyder det, at pengene skal findes på Finansloven og altså prioriteres over penge til sundhed, ældre og børn – eller skattelettelser.

Samtidig slår Benny Engelbrecht fast, at “der er en klar sammenhæng” mellem det skønnede merprovenu ved harmoniseringen af olieskatterne og Togfonden DK.

Peter Christensen borer videre med henvisning til, at det af aftalens ordlyd fremgår, at “det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på cirka 28,5 milliarder kroner afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK”:

Men nu svarer skatteministeren:

– Der er ikke en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen – og dermed olieprisen – og finansieringen af Togfonden DK.

Relateret indhold