Team tildelt DSB’s rammekontrakt for fremtidens S-bane

Cowi, Parsons og Systra har med Implement Consulting Group som underrådgiver vundet rammekontrakt for multidisciplinær rådgivning i forbindelse med automatiseringen. Kontrakten løber i otte år med mulighed for seks års forlængelse to gange.
Cowi, Parsons, Systra og Implement har vundet DSB's rammekontrakt for Fremtidens S-bane. Pressefoto.
Cowi, Parsons, Systra og Implement har vundet DSB's rammekontrakt for Fremtidens S-bane. Pressefoto.

Kontraktens formål er at realisere omlægningen af S-banen fra en traditionel bybane til et fuldautomatiseret transportsystem – ‘Fremtidens S-bane’. Der er tale om en af de mest omfattende optimeringer af offentlig transport i Danmark i nyere tid.

Omlægningen skal gavne vækst og mobilitet i hovedstadsområdet, bidrage til et klimavenligt bymiljø og samtidig skabe rum for flere passagerer.

Det vil være med til at sætte standarden for mange andre større byer verden over …

Direktør Henrik Winther, Cowi i Danmark

Tværfaglighed sikrer succesfuld transformation

DSB har i den indledende fase konkretiseret grundlaget for automatiseringen af S-banen. Under den nye kontrakt skal rådgiverteamet hjælpe DSB med at realisere omlægningen ved blandt andet at skabe en velplanlagt og veludført overgang til det automatiserede S-togsystem, og samtidig gøre driftsorganisationen i stand til effektivt og sikkert at operere de nye tog.

Teamet vil bidrage med kompetencer og praktisk erfaring inden for fuldautomatiserede transportsystemer, herunder tekniske forudsætninger og migrationer af tekniske systemer samt planlægning og gennemførsel af komplekse forandringsprocesser.

– En fuldautomatisering af S-banen er en omfattende og vigtig opgave, der fremadrettet gavner passagerne og er en væsentlig brik i moderniseringen af den kollektive trafik i Storkøbenhavn. Vi har i valg af rådgivere lagt vægt på erfaring med lignende projekter. Cowi-Parson-Systra JV har stor erfaring indenfor store jernbaneprojekter – både traditionelle og automatiserede – og er et godt match i det videre arbejde med overgangen til en automatiseret S-bane, siger Jesper Andersen, programchef i DSB.

– Det er et historisk stort projekt for Cowi, og vi er meget stolte over at få lov til at hjælpe DSB med at skabe dette ‘state-of-the-art’ transportsystem. Det vil være med til at sætte standarden for mange andre større byer verden over, der står over for tilsvarende tog-udskiftninger og skal imødekomme krav om større kapacitet og fremtidssikrede, klimavenlige løsninger, siger Henrik Winther, direktør for Cowi i Danmark.

Relateret indhold