‘The missing link’. Sådan beskriver By & Havn området mellem Havneholmen i nord og Teglholmen i syd. Her finder man Enghave Brygge, der i udviklingen af Sydhavnen stadig mangler. Sådan vil det ikke være længe endnu. Lokalplanen har nemlig fået det nødvendig tillæg godkendt.
– Det er godt, at udviklingen nu kan gå i gang på den sidste del af Enghave Brygge. Ikke alene for de beboere, der kommer til at bo her i området, men også for naboerne for eksempel på Teglholmen og Sluseholmen, som med tiden får nye adgangsveje både til lands og til vands – ad veje og kanaler ind mod City, siger administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.
I begyndelsen af 2020 vandt Juul | Frost Arkitekter og Moe rådgivende ingeniører By & Havns udbud, der omfatter design af byrum og den nye metroplads samt udredning af de trafikale-, bygnings- og bymæssige konsekvenser som metrostationen medfører.
Stiller sig på historiens skuldrer
Enghave Brygge er et tidligere havne- og industriområde markeret ved H.C. Ørstedsværket, der er udpeget som et nationalt industriminde af Kulturarvsstyrelsen. En industriarv som landskabsarkitekterne aktivt sætter i spil:.
– Vi stiller os på skuldrene af områdets industrihistorie i både landskabs- og byrumsdesign. Vi har valgt materialer, der viderefører den industrielle grundstemning. Metropladsen får en klar identitet, hvor beton brydes af industrinatur med vild karakter. Natur der dukker op i felter af grus og småsten, fortæller partner i Juul | Frost Arkitekter, Line Stybe, der har ansvar for landskab og urbanitet.
Metropladsen bliver et mødested
Pladsen udformes til bylivsfunktioner med grønne træk og gode adgangsforhold for både gående og cyklister. Målet er, at pladsen, skal understøtte overgangen fra et tidligere havne- og industriområde til et attraktivt blandet erhvervs- og bomiljø.
– Vores ambition er, at metropladsen ikke bare skal fungere som transitrum, men som bydelens nye samlingspunkt for lokalt byliv. Metropladsen skal være en destination i sig selv, lyder det fra associeret Partner i Juul | Frost Arkitekter, Hanna Svensson.
Parallelt med udviklingen af Enghave Brygge Syd er tegnestuen rådgiver på Enghave Brygges overordnende byrumsgreb og vejprojekt for By & Havn samt NPV. Tegnestuen har desuden designet den nordlige del af Nelson Mandelas Allé for NPV.
Det er pointen, at de overlappende projekter skal skabe et helstøbt byrumsgreb tværs af hele Enghave Brygge.
