Storstrømsbroen i kontrolleret forfald

Broen kan levetidsforlænges frem mod 2030, hvis der udføres en række løbende vedligeholdelsesarbejder.
Med en række vedligeholdelsesarbejder kan Storstrømsbroen levetidsforlænges frem mod 2030. Foto: Colourbox.
Med en række vedligeholdelsesarbejder kan Storstrømsbroen levetidsforlænges frem mod 2030. Foto: Colourbox.

Socialdemokraten Rasmus Prehn har bedt transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt redegøre for, hvad det årligt vil koste at vedligeholde den nuværende Storstrømsbro, og hvor længe broen vil kunne holde til den nuværende brug uden at skulle gennemgå en totalrenovering.

Det er vedtaget, at der i forbindelse med Femernprojektet skal bygges en ny Storstrømsbro, der blandt andet skal finansieres af bilisterne på Storebæltsbroen, som dermed indirekte bidrager til at holde udgifterne på Femernforbindelsen nede.

Der har således ikke i perioden været gennemført en løbende vedligeholdelse, blandt andet af overfladebehandling af stålkonstruktionen.

Hans Chr. Schmidt Transport- og bygningsminister

Ministeren oplyser i sit svar, at siden den politiske beslutning om at erstatte den eksisterende bro med en ny, har den eksisterende bro gennemgået et såkaldt ‘kontrolleret forfald’:

Restriktioner

– Der har således ikke i perioden været gennemført en løbende vedligeholdelse, blandt andet af overfladebehandling af stålkonstruktionen. Såfremt denne strategi fortsættes, vurderer Vejdirektoratet, at broen kan holde uden væsentlige meromkostninger frem til 2024. Banedanmark og Vejdirektoratet anvender årligt 10-15 millioner kroner tilsammen til drift og vedligeholdelse af broen efter denne strategi. Vejdirektoratet kan dog ikke udelukke, at der skal indføres restriktioner for brug af cykelstien på broen sidst i perioden, da den er i dårlig stand, forklarer Hans Chr. Schmidt.

Nødreparationer

Ifølge Vejdirektoratet skal den løbende vedligeholdelse genoptages, hvis broen skal levetidsforlænges i en længere periode.

Vejdirektoratet vurderer, at broen kan levetidsforlænges frem mod 2030, hvis der udføres udskiftning af fortov/cykelsti, foretages nødreparationer på kørebane samt sker en genoptagning af overfladebehandling af stålkonstruktionerne.

Skal broen levetidsforlænges i en endnu længere periode, vil det kræve en mere omfattende renovering med en hovedistandsættelse af hovedkonstruktionen, vej og cykelsti.

Relateret indhold