Om Storstrømsbroen
- Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Den gamle bro fra 1937 er nedslidt og udgør en flaskehals på jernbanenettet.
- Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland.
- Den nye bro bliver cirka fire kilometer lang og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Broen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti.
- Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.
Storstrømsbroen bliver, når den står færdig i 2022, Danmarks tredjestørste bro efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Broen bliver bygget af det italienske konsortium SBJV, men bag store dele byggeriet står flere danske leverandører og underentreprenører. En af dem er stålvirksomheden CSK, der konstruerer og fremstiller stålkonstruktioner til alle former for byggeri.
Konkurrencedygtig med udlandet
I Thisted, hvor virksomheden har hovedsæde, glæder salgsdirektør Jens Søndergaard sig over samarbejdet med de italienske brobyggere og ordren på produktionshallerne på godt 30 millioner kroner.
– Vi er naturligvis godt tilfredse med, at vi endte med at få ordren i skarp konkurrence med polske og rumænske firmaer. Det viser, at vi ikke alene er konkurrencedygtige på kvaliteten, men også prisen i forhold udlandet, siger Jens Søndergaard.
De fire haller, hvor den største er 305 meter lang, 53,5 meter bred og 25 meter høj, består af et stort stålskellet beklædt med vægplader. I hallerne skal alle dele af broens støbes såsom fundamenter, bropiller og brodragere.
De færdige elementer er så store og tunge, at de ikke kan flyttes med almindelige kraner. I stedet køres de på særlige kranvogne ud til det havneanlæg, hvorfra de på pramme udskibes til brostedet i Storstrømmen, hvor broen skal samles.
Blandt de større opgaver
– Hver opgave har sine egne særlige kendetegn. Hallerne til byggeriet af Storstrømsbroen hører bestemt til blandt de større, hvor vi både leverer stålskelettet og montagen. Og så er de bygget til at kunne genbruges – enten på Masnedø, hvor de står nu, eller til andre projekter andre steder i landet, fortæller Jens Søndergaard.
De første to haller er blevet opført. CSK forventer, at de sidste to haller, hvoraf den ene er den største hal, vil stå færdige i det sene efterår. Herefter vil produktionen af broens elementer kunne begynde.