Fra spisebordene eller minikontorer i soveværelset har størstedelen af landets mange kontoransatte sendt mails, chattet og holdt onlinemøder hjemmefra. Arbejdspladsen er under coronakrisen rykket til de private rammer.
En helt ny undersøgelse fra EjendomDanmark viser således, at der er stigende restancer for kontorsektoren, der ellers tidligere har ligget mere stabilt. Det kan være et spædt tegn på, at det ikke længere kun er de helt nedlukkede områder som butikkerne, der kan mærke effekten af coronakrisen.
Samtidig med at de nye erfaringer med hjemmearbejde kan være en lejlighed til, at virksomheder nu genbesøger deres behov og faciliteter, hvis mange medarbejdere også efter en genåbning ønsker at tage et par dage ugentligt fra privaten.
På rekordtid lærte alle at bruge teams, google meet og zoom, så der har været en utrolig omstillingsparathed på alle niveauer i organisationerne. Det har selvfølgelig været nødvendigt for at få arbejdet til at glide, men det sætter også turbo på en tendens, hvor kontoret i fremtiden skal kunne noget andet end i dag.
Ringerum, pladskrav og fleksibilitet
For med de mange onlinemøder – som sandsynligvis er kommet for at blive – vil der være behov for flere små ringerum på kontorerne. Det er dog ikke givet, at alle virksomheder vil nedskalere på pladsen til medarbejderne, selvom flere i fremtiden vil arbejde hjemmefra. Tendensen går på samme tid nemlig i to forskellige retninger.
På den ene side er der nogen steder ikke behov for samme antal pladser, når der ikke er fuld bemanding på kontoret. På den anden side er der også kontorer, hvor man har siddet meget tæt. Så mens nogle virksomheder overvejer, om der skal sløjfes pladser, skal andre se på kvaliteten af deres faciliteter. Det seneste år har alle lært vigtigheden af afstand, og det gælder også på arbejdspladsen.
Kontorernes restancer var i januar oppe på 1,2 mia. kr. Det er et markant lavere niveau end butikssektoren, men det er stadig det højeste niveau for kontorer siden foråret 2020.