Skal bruge 150.000 tons sten fra istiden til 42 hektar rev

Med byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland følger et krav om oprettelse af erstatningsnatur på land og i havet. Derfor undersøges markedet nu for egnede sten til anlægsprojektet.
Arbejdshavnen og tunnelfabrikken. Visualisering: Femern.
Arbejdshavnen og tunnelfabrikken. Visualisering: Femern.

Femern, der er statens bygherre på den 18 kilometer lange sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn, skal etablere et nyt, stort stenrev på 42,5 hektar, som bliver en gevinst for områdets plante- og dyreliv.

Det nye stenrev ved Sagas Bank sydøst for Fehmarn kræver omkring 150.000 tons sten, som skal opfylde en række krav, der på forhånd er blevet aftalt med de tyske myndigheder.

Det fortæller Stefanie Knörck, miljø- og myndighedschef i Femern:

– Naturen skal naturligvis have de bedst mulige betingelser. Derfor stiller vi meget specifikke krav til de sten, vi bruger i revet. Det kræver et grundigt forarbejde, og derfor vil vi gerne i kontakt med mulige leverandører for at danne os et overblik over markedet, siger hun.

Ubrudte og den rette størrelse

Frem til den 30. marts 2023 gennemfører Femern en markedsundersøgelse for at indhente oplysninger om mulige leverandører og tilgængeligheden af egnede sten.

Et krav lyder, at stenene skal stamme fra istiden og være ubrudte, og så spiller stenenes størrelse også en rolle, så de svarer til dem, der er gået tabt ved årtiers stenfiskeri i Femern Bælt. Således bør hovedparten af stenene komme fra Østersøområdet og have en diameter på 60-100 cm.

Femern forventer at opgaven med at etablere det endelige stenrev bliver udbudt i 2024.

Femerns Prior Information Notice (PIN) for markedsundersøgelsen er offentliggjort på EU-udbudsportalen Tenders Electronic Daily.

Relateret indhold