Regeringen tager et stort skridt for at løfte SMV’erne digitalt

Fleming Frederiksen er formand for Arbejdsgiverne.
Fleming Frederiksen er formand for Arbejdsgiverne.

Regeringen vil nu gøre de mindre virksomheder mere digitale. Med det nye initiativ SMV:Digital skubber de på for at få flere virksomheder til at udnytte digitale teknologier til at skabe vækst og flere jobs i Danmark.

Det handler om tilskud til rådgivning i digitale muligheder og implementering af nye løsninger, udarbejdelse af business-cases inden for e-handel og implementering af nyindkøbte e-handelsløsninger.

Der vil også være mulighed for at deltage i sparringsforløb med andre virksomheder og efteruddannelse af virksomhedsledere med henblik på at styrke ledelsesmæssige kompetencer, der understøtter den digitale omstilling. Der er afsat 80 millioner kroner fra 2018-2021.

Det er godt nyt til de små- og mellemstore virksomheder, de såkaldte SMV’er. De investerer generelt mindre digitalt, da de ofte har mere presserende opgaver at forholde sig til og ofte mangler ressourcer til på egen hånd at gå i gang. Så den digitale velvillighed falder på et tørt sted. Stor ros til regeringen.

Arbejdsgiverne vil dog gerne opfordre til, at man sætter den administrative barriere så lavt som muligt. Ellers bruger de mindre virksomheder det ikke. Der kan hurtigt blive alt for meget arbejde med indsendelse af lønsedler, timeopgørelser og alverdens registreringer. Af foregangseksempler kan nævnes Automationsboost, som er til at håndtere for de mindre virksomheder.

Herudover skal man huske at gøre det attraktivt for SMV’erne ved, at det kan bruges til at løse nogle konkrete problemer. Rådgivning og sparring på det digitale område er der helt sikkert behov for, men hvor stor en forskel det reelt gør, må tiden vise.

SMV:Digital er et godt initiativ for de mindre virksomheder, som regeringen kan bryste sig af, når de snart skal ud og føre valgkamp.

Relateret indhold