Regeringen holder fast i motorvejsplan

Holbæk Kommune får ikke opfyldt sine ønsker i forbindelse med anlæg af motorvejen til Kalundborg.
Holbæk Kommune får ikke opfyldt sine ønsker i forbindelse med anlæg af motorvejen til Kalundborg. Foto: Colourbox.
Holbæk Kommune får ikke opfyldt sine ønsker i forbindelse med anlæg af motorvejen til Kalundborg. Foto: Colourbox.

Holbæk Kommune har rettet henvendelse til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg angående en kommende forlængelse af Kalundborgmotorvejen, der er et af de infrastrukturprojekter, som regeringen lægger vægt på. Ikke mindst på grund af Novo Nordisks fabrik i Kalundborg. Den nuværende reststrækning uden motorvej hedder Skovvejen, og det er den, der skal udvides.

Ministeren erkender sig enig i, at udbygningen af Skovvejen til motorvej hele vejen til Kalundborg er et samfundsøkonomisk fornuftigt projekt og derfor også fremhævet i regeringsgrundlaget.

Holder planen

1. etape af Kalundborgmotorvejen blev indviet i august 2013, mens 2. etape er en ny motorvej syd om Regstrup, som tilsluttes Skovvejen ved Dramstrup med forventet åbning i 2019.

Med hensyn til 3. etape fra Regstrup til Kalundborg er der gennemført en VVM-undersøgelse og fastlagt linjeføring.

Etableringen af 2. etape af motorvejen syd om Regstrup går efter planen, idet projektet er sendt i udbud med forventet anlægsstart til efteråret.

Holbæk Kommunes henvendelse til folketingspolitikerne er et forsøg på at få 2. etape af motorvejen til at slutte ved Knabstrup Møllebakke, ligesom man ønsker niveaufri overføring med østvendte ramper.

Begrænset effekt

Men det kan åbenbart ikke lade sig gøre. Ministeren skriver i et svar til udvalget, at overføringen ved Knabstrup Møllebakke ikke indgår i etableringen af 2. etape.

– Overføringen ved Knabstrup Møllebakke koster cirka 34 millioner kroner. Der er ikke plads i budgettet for 2. etape af Kalundborgmotorvejen til denne tilføjelse, oplyser Ole Birk Olesen.

Med hensyn til de østvendte ramper skønner Vejdirektoratet, at de ville kunne etableres for en merudgift på cirka 20 millioner kroner, men samtidig understreges det, at den trafikale effekt af at etablere østvendte ramper ved Knabstrup Møllebakke er begrænset, henset til Kalundborgmotorvejens funktion som højklasset forbindelse.

– Hvis de ikke etableres, kan bilisterne anvende den nærmeste til- og frakørsel, Jernløse, som ligger cirka fire kilometer mod øst, oplyses det.

Tilbagebetalingstid 8,5 år

Holbæk Kommune har ligeledes peget på, at fremkommeligheden kan forbedres, hvis man etablerer niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke, da hastigheden på motorvejen kan hæves fra 110 km/t til 130 km/t.

Men selv om motorvejen anlægges til en hastighed på 130 km/t, skal den skiltes til 110 km/t, fordi de tilgrænsende motorvejsstrækninger næppe vil kunne skiltes til 130 km/t. Der er tale om en strækning på kun fire kilometer.

Prisen for at anlægge de sidste 600 meter motorvej er cirka 34 millioner kroner, men den samfundsmæssige gevinst ved at gøre det er ifølge ministeriet selv med et groft overslag på baggrund af antagelser om tidsgevinster og trafiktal samfundsmæssige gevinster i form af sparet rejsetid og færre uheld, som svarer til cirka fire millioner kroner om året.

Relateret indhold