Om Roadmappen
- – Roadmappen er udarbejdet af medlemmer af netværkets temagruppe for Data, LCA og dokumentation med opstart i efteråret 2022.
- – Arbejdet har været opdelt i tre arbejdsgrupper med hver sin tovholder, der har påtaget sig at planlægge arbejdet og opsamle resultaterne af de mange diskussioner: Arbejdsgrupperne har fokuseret på henholdsvis Beregningsmetode og bygningsmodel (tovholder Moe), Implementering (tovholder Arkitema/Cowi) og Renovering (tovholder Rådet for Bæredygtigt Byggeri).
Fra nytår indtrådte i Bygningsreglementet nye CO2-krav og grænseværdier i forbindelse med nybyggeri.
Nu kommer et bredt udsnit af repræsentanter fra byggebranchen i regi af Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri med deres bud på, hvordan klimakravene til byggeriet kan forbedres og udvikles i årene, der kommer.
Det frivillige, faglige forum er for organisationer, virksomheder og videns- og forskningsinstitutioner med tilknytning til byggeri og anlæg, og udgangspunktet for netværkets arbejde har været at kortlægge, hvilke usikkerheder og risikofaktorer den nuværende beregningsmetode, bygningsmodel og implementeringstilgang giver anledning til.
Per Kvols Heiselberg, der er professor ved Build ved Aalborg Universitet og tovholder på arbejdet med det nye roadmap, siger:
– Metoden til vurdering af byggeriets klimabelastning er endnu i sin vorden og stadigvæk mangelfuld. Vi har i Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri analyseret udfordringerne og er fremkommet med en prioriteret liste over tiltag, der bør implementeres hurtigst muligt, så der sikres reelle reduktioner i byggeriets klimabelastning i fremtiden.
Seks presserende behov
Roadmappen indeholder forslag til videreudvikling og forbedring af beregningsmetode og vurdering af bygningers klimabelastning i perioden 2025-2030, herunder hvilke forbedringer, der kunne indføres i henholdsvis 2025, 2027 og 2029.
De presserende behov, som tiltagene skal afhjælpe, omfatter:
– Sikre bedre udnyttelse af potentialet for reduktion af klimabelastning for forskellige bygningstypologier.
– Sikre bedre overensstemmelse mellem beregnet og reel klimabelastning fra byggeriet (dvs. reducere emissionsgab).
– Sikre at projekteret klimabelastning er korrekt vurderet og er realiseret i praktisk udførelse.
– Sikre de rette incitamenter ved anvendelse af genbrugsmaterialer i byggeriet og korrekt vurdering af deres klimabelastning.
– Sikre de rette incitamenter ved renovering af den eksisterende bygningsmasse og korrekt vurdering af klimabelastningen.
– Sikre fælles tolkning af regler og metoder.
Mere oplyste på klimaområdet
De nye og kommende klimakrav vil udfordre hele byggebranchen, og derfor har det været vigtigt for de brancherepræsentanter, som har deltaget direkte i arbejdet med roadmappen, at der sikres ejerskab til roadmappens konklusioner og anbefalinger i den samlede værdikæde.
For jo mere branchen begynder at geare sig til forventede stramninger i kravene, inden de bliver implementeret i bygningsreglementet, jo bedre, fortæller Hanne Ullum, der er vicedirektør i Bygherreforeningen og er tovholder på Strateginetværket:
– Vi skal som branche forholde os til mange bæredygtighedsaspekter både nu og i fremtiden, og vi har hårdt brug for at sikre et så godt grundlag for at kunne træffe langsigtede beslutninger som muligt. Derfor ser vi med stor tilfredshed på det store arbejde, som en lang række af branchens repræsentanter har lagt i roadmappen, så vi i hvert fald bliver en del mere oplyste i forhold til, hvad der er i vente på klimaområdet. Det viser også netværkets berettigelse, at det kan samle en så stor mængde bearbejdet viden på meget kort tid. Vel at mærke viden, som vil kunne omsættes til konkrete handlinger.