Pas på bondefangeri

Varemærke Organisationen Danmark forsøger at lokke virksomheder til at betale 10.000 kroner for noget, de selv kan ordne på et splitsekund for cirka 500 kroner.
Håndværksrådet advarer mod bondefangeri. Foto: Colourbox.
Håndværksrådet advarer mod bondefangeri. Foto: Colourbox.

For de fleste virksomheder, også inden for bygge- og anlægsbranchen, er deres logo og firmanavn en del af “arvesølvet”, der skal beskyttes og fastholdes, da det er en del af virksomhedens image og dermed markedsføringsinstrument.

Men det gælder om at være vågen over for, at der er plattenslagere, som forsøger at udnytte virksomhedernes opmærksomhed – eller måske det modsatte – på deres varemærker.

Varemærke Organisationen Danmarks tilbud om at forny varemærkerne ligner de metoder, tidligere tiders annoncehajer brugte.

Jeppe Rosenmejer, chefkonsulent og jurist i Håndværksrådet

Håndværksrådet har ikke mindst haft stor succes med en kampagne mod de såkaldte annoncehajer og bidraget til, at de værste af slagsen blev buret inde. Men når det gælder varemærkebeskyttelse minder det, som Varemærke Organisationen Danmark A/S tilbyder virksomhederne, ifølge chefkonsulent og jurist Jeppe Rosenmejer i Håndværksrådet om bondefangeri.

Gør det selv

– Varemærke Organisationen Danmark minder virksomhederne om, at de skal forny deres varemærker, men til en pris der ligger meget langt over, hvad det ville koste virksomheden at stå for fornyelsen selv. Forretningen bygger på bondefangeri af kunderne, siger Jeppe Rosenmejer til Dagens Byggeri.

– Varemærke Organisationen Danmarks tilbud om at forny varemærkerne ligner de metoder, tidligere tiders annoncehajer brugte. I stedet vil jeg opfordre virksomheder til selv at forny varemærket via Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside. Det koster en brøkdel og er let gjort, siger Jeppe Rosenmejer.

Snyder virksomhederne

Varemærke Organisationen Danmark har ifølge Jeppe Rosenmejer gennem en årrække narret typisk omkring 10.000 kroner fra de firmaer, der har ladet sig snyde af virksomhedens officielt udseende henvendelse.

At forny sit varemærke kan gøres “på et splitsekund” med nogle få klik på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside, og det koster ifølge Jeppe Rosenmejer kun omkring 500 kroner. Han mener dog ikke umiddelbart, at Varemærke Organisationen Danmark begår lovovertrædelser, da man på den medfølgende blanket kan læse, at prisen er de 10.000 kroner, men han mener, at “det er klart et eksempel på bondefangeri”, fordi kunderne får det indtryk, at de svarer på en henvendelse fra en myndighed.

– I virkeligheden er det blot en dyr aftale med en virksomhed, siger han til Dagens Byggeri.

Påmindelser

Varemærke Organisationen Danmark tjekker på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside, hvornår virksomheders varemærker nærmer sig udløb og sender så sine “påmindelser” til virksomhederne kort tid inden Patent- og Varemærkestyrelsens gør det samme.

– Så kan Varemærke Organisationen Danmark håbe, at kunderne ikke opdager, at skrivelsen ikke kommer fra Patent- og Varemærkestyrelsen, og at den derfor ubemærket kører gennem bogholderiet og bliver betalt.

– Brevet fra virksomheden ser umiddelbart troværdigt ud med stregkode og andet udstyr, men nærlæser man den såkaldte “påmindelse”, ser man flere ligheder med annoncehajers ofte ret ubehjælpsomme forsøg på at fremstå troværdige. Det nærmer sig det rene volapyk, men hvis man ikke læser det med småt, kan man godt lade sig narre, siger Jeppe Rosenmejer, der opfordrer virksomhederne til at smide henvendelser fra Varemærke Organisationen Danmark ud.

Fængselsstraffe

Det lykkedes ellers Håndværksrådet for nogle år siden at besejre de traditionelle annoncehajer, der nærmest er en udryddet art, efter at de skyldige blev idømt ret hårde fængselsstraffe.

– Efter at annoncehajerne blev idømt fængselsstraffe, hører vi næsten aldrig om lignende sager. En enkelt eller to engang imellem, men slet ikke i samme omfang som tidligere. Og er man i tvivl, kan man altid ringe til Håndværksrådets hotline, så kan vi hjælpe dem med, hvad de skal gøre. Og det er alle virksomheder, ikke bare Håndværksrådets medlemmer, der kan gøre brug af vores hotline, slutter Jeppe Rosenmejer.

Relateret indhold